وبسایت شخصی بابک بدریان

موسیقی الکترونیک

معرفی انواع موسیقی الکترونیک

موسیقی الکترونیک دسته جامع (مادر) است که انواع بسیار مختلف و متنوعی دارد.

هر کدام از دسته های زیر، خود نیز به چند زیرمجموعه تقسیم می شوند.

 

1- Classic

در دهه 60 و 70 میلادی با ورود تکنولوژی جدید، موزیسین های راک و پاپ شروع به اجرای ابزار موسیقی الکترونیکی کردند مانند synthesizer ها. این منجر به تولد موسیقی الکترونیک شد.

مثال: آهنگ معروف Popcorn (1972) از Hot Butter

نام توضیح مثال
Electropop
New Wave
Eurodisco (Disco) یورودیسکو، موزیک پاپ از دهه 70-80 است که بیت های 4/4 (چهار روی چهار) و اتمسفر قابل دنس بکار گرفته و اولین شکل موسیقی کلاب بوده. این سبک برای پارتی ها و دنس کلاب ها طراحی شده. Modern Talking- You are in my heart
Italo Disco
HI-NRG
Electro

 

2- House

این سبک احتمالا امروز بزرگترین ژانر موسیقی الکترونیک است. این سبک به راحتی قابل تشخیص است توسط ریتم 4/4 تکرارشونده اش به شکل های مختلف درام و بیس لاین. این سبک نشات گرفته از موسیقی disco است.

Chicago House
Deep House یکی از اولین زیرژانرهای house بوده که آن را با عناصر soul music و juzz-funk ترکیب می کند. این سبک معمولا آرام تر است و تمرکز بیشتری بر افکت های باس دارد نسبت به house معمولی.
Acid House
Garage
Tribal House
Progressive House شکلی آزمایشی تر از موسیقی House است. ترک های این سبک معمولا طولانی تر و آرام تر هستند و به آرامی عناصر مختلف را به موسیقی در سرتاسر زمانش اضافه و حذف می کنند.
Ambient House
Eurodance یک ژانر بسیار قابل رقص در اواخر دهه 80. خواننده های بسیار باانرژی، synthesizerها و هوک های ملودیکی باعث شدند این سبک در دهه 90 رایج شود. Snap! – Rhythm is a dancer 1992
Disco House
French House
Electro House شکلی بسیار پرانرژی از موسیقی House که معمولا در کلاب ها و فستیوال ها شنیده می شود. معمولا تمپوی سریعی با سرعت 125-135 دارد و بیسلاین های باز سنگین دارد.

سبک EDM یا Electronic Dance Music معمولا برای توصیف این سبک و ژانرهای مرتبط با آن استفاده می شود.

Tobu-Higher 2013
Big Room House شکل بس سنگین از Electro House. که بیشتر عناصر رایج موسیقی House را برای تاکید بر کیک درام های سنگین بس و… دیچ می کند. Martin Garrix- Animals 2013
Bass/Jackin House
Latin House
Tropical House در اواسط دهه 2000 از Deep House برگرفته. تماما درباره uplifting و ملودی های آرامش بخش است و به سرعت توجهات را جذب کرد.
Future House تلفیقی از Deep House و Garage با عناصری از دیگر ژانرهای الکترونیک. آهنگ ها با ملودی خاموش با افت متالی و الاستیک، و بیسلاین های فرکانس مدوله شده هستند.
Nu-Disco
Electro Swing

 

3- Techno

درحالیکه موسیقی House گرم و پرهیجان است، Techno سرد و متالیک است. آهنگهای بسیار تکرارشونده با تاکید بر ماشین های درام، سیکوئنسرها و سینتسایزرها.

نظرشخصی: بسیار سبک بیخود و خواب آوری و کسالت باری است.

Detroit Techno
Minimal Techno
Acid Techno
Ambient Techno
Tech House

 

4- Trance

ترنس از آهنگ های Techno ملودیک برگرفته شده است. ترنس یک ژانر احساسی و uplifting با سرعت BPM بالاتری از House و Techno می باشد. آهنگ های ترنس معمولا تشویشی با اضافه کردن عناصر در آهنگ قبل از اینکه دراپ بزرگی داشته باشد ساخته می شوند.

مثال: Lost Tribe- Gamemaster 1997

Classic Trance ترنس در دهه 90 آغاز شد. از آن زمان، تکنولوژی به پیشرفت امروز نبوده است، آهنگ های ترنس قدیمی تمایل دارند بیسیک تر باشند اما در عین حال uplifting تر از رقیبان فعلی شان باشند. DJ Tiesto – Suburban Train 2001
Vocal Trance همان طور که از نامش پیداست، موسیقی ترنس است با تاکید بر خواننده ها John O’Callaghan ft. Audrey Gallagher- Big Sky 2007
Progressive Trance نسخه ای آرام تر، کمتر احساسی تر از ترنس است با آهنگهایی که زمانهای طولانی تری و بیلدآپ های آرام تری دارند.
Uplifting Trance که همچنین Epic Trance نیز شناخته می شود. کمترین دارک شکل ترنس است با پروگرسیون های کورد که عمدتا کورد اصلی هستند و معمولا مقیاس بزرگتری در حوزه صدا هستند. Glensk-Pacific Blue 2010
GOA/Psytrance
Suomisaundi
Eurotrance ترکیبی از Uplifting Trance و Eurodance است، همان طور که از نامش پیداست. آهنگهایی که عناصر این دو ژانر را ترکیب می کنند توجهات را در اواخر 90 و دهه 2000 جلب کردند. Alice Deejay- Better Off Alone 1999

 

5- Breakbeat

این سبک به خودی خود یک ژانر نیست بلکه نوعی وسیع از موسیقی الکترونیک که به جای بیت 4/4 مرسوم از بریک ها برای ریتم اصلی استفاده می کند. جاذبه اصلی این ژانرها ریتم های unorthodox و جذاب هستند.

مثال: The chemical brothers- Block rockin beats 1997

نظرشخصی: بسیار سبک بیخودی است. بنابراین ژانرهایش را معرفی نمی کنم.

 

6- Bass

موسیقی Bass به عنوان یک عبارت چتری برای ژانرهای مختلف موسیقی کلاب محور با تاکید شدید بر bassline استفاده می شود.

نظرشخصی: این سبک خیلی زشت است. آهنگهایی که همیشه ازشون متنفر هستم در این سبک هستند.

 

7- Hardcore

در دهه 90، Techno و Acid دائم دارک تر و heavyhitting تر می شدند تا جایی که ژانر جدیدی با نام Hardcore متولد شد. بسیاری از ژانرهای این سبک الزاما مرتبط نیستند اما همگی تمایل دارند کیک های سنگین و/یا تن های دارک داشته باشند.

نظر شخصی: از نامش پیداست، خشن و گوش خراش است که مورد علاقه من نیست. پس ژانرهایش را نمی نویسم.

 

8- Synthwave

یک ژانر جدید محبوب است که برگرفته از French House در دهه 2010 است، که تقریبا بر synth متمرکز است درحالیکه الهام شدیدی از New Wave می گیرد.

نظرشخصی: معمولی بود. آش دهن سوزی نبود.

Outrun
Darksynth

 

9- Chill

که همچنین Downtempo و Lo-Fi نیز نامیده می شود. آهنگ های این دسته آهسته، اتمسفری و آرامش بخش هستند. Downtempo به تمپوی آهسته این نوع موسیقی اشاره می کند.

نظرشخصی: این هم معمولی بود. آش دهن سوزی نبود.

Ambient
Chillout
Future Garage
LO-FI Hiphop
Trip Hop
Vaporwave
Chillwave
Psybient
Spacewave

 

10- Others

حتی با این لیست طولانی، انبوهی از آهنگها و حتی کل ژانرهایی که واقعا در هیچ یک از این گروهها جا نشدند وجود دارد. نمونه های مهم ژانرهایی که واقعا جای دیگر جا نمی شوند را معرفی می کنیم.

IDM یا Intelligent Dance Music
Glitch
Chiptune در دهه های 80 و 90 کنسول های بازی حافظه بسیار محدودی داشتند و بنابراین موسیقی های شان بسیار محدود بودند. با این وجود، ژانر کامل مستقلی برای این محدودیت ابداع شد. Souleye- Pressure Cooker 2010
Acid Jazz
Nu-Jazz
Future Funk
Nightcore
Mashups

 

 

منبع: Guide To Electronic Music Genres

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *