وبسایت شخصی بابک بدریان

آموزش ترفندهای برنامه Excel

چند وقتیه دارم با نرم افزار MS Excel کار می کنم و تا حدودی باهاش راه افتاد. توی این پست، ترفندهایی که در Excel یاد گرفتم یادداشت می کنم که بعدها هم خودم استفاده کنم هم بقیه کاربرا.

 

پین (ثابت) کردن ستون یا ردیف اول

خیلی وقتها پیش میاد که بخوایم ستون یا ردیف اول اکسل رو، ثابتش کنیم یا اصطلاحا بچسبونیمش به صفحه مانیتور. به طوری که هر چی صفحه اکسل رو بالا و پایین و چپ و راست کنیم، اون ردیف یا ستون ثابت مونده باشه و همیشه در جلوی چشم ما باشه.

آموزش:

سربرگ View رو انتخاب می کنیم. گزینه Freeze Panes رو کلیک می کنیم که 3 گزینه پدیدار میشه. بر حسب نیاز و هدفمون یکی از اون 3 گزینه رو انتخاب می کنیم.

 

وسط چین (Middle Align) کردن خودکار محتوای سلول ها بعد از ادغام شان

خیلی وقتها نیاز میشه که ما چند سلول عمودی را با هم ادغام (merge) می کنیم. وقتی در این سلول بزرگ می خواهیم متنی بنویسیم، به صورت پیش فرض متن رو پایین سلول بزرگ می نویسه که زیبا نیست و ما مجبور خواهیم شد هر بار محتوای سلول را پس از نوشتنش، خودمان وسط چین (Middle Align) کنیم.

اما برای اینکه کل سلول های اکسل را به صورت پیش فرض و اتوماتیک Middle Align کنیم طوری که هر بار مجبور نشویم این کار رو کنیم به این روش عمل می کنیم:

همه سلول های اکسل را انتخاب می کنیم (با کلید ctrl+a) یا از هر روش دیگه. سپس در سربرگ Home، دکمه وسط چین (Middle Align) رو می زنیم!!!

به همین سادگی. تا آخر اون صفحه اکسل دیگه وسط چین هستند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *