وبسایت شخصی بابک بدریان

گروه آموزشی NESO

معرفی یک منبع آموزشی عالی برای رشته الکترونیک

خب من اصلا به منابع آموزشی ایرانی و فارسی زبان اعتقاد و اعتماد ندارم؛ به خصوص آموزش های تخصصی و فنی باشه.

این چند روز که دارم درس های دانشگاه رو دوره می کنم، با یه منبع خیلی عالی در زمینه آموزش تخصص الکترونیک آشنا شدم که بسیار بسیار جامع و ساده و دقیق هست و البته به زبان انگلیسی هستش.

یک گروه آموزشی هندی (هندوستان) با نام NESO Academy هستند که به صورت رایگان درباره موضوعات مهندسی الکترونیک ، ویدئوهای آموزشی قرار می دن.

آموزش های این گروه، در 3 حوزه الکترونیک هستند:

1- الکترونیک دیجیتال (سیستم های باینری، مدارهای سوئیچینگ، گیت های منطقی و …)

2- الکترونیک آنالوگ (نیمه هادی ها، ترانزیستور BJT ، ترانزیستور FET و غیره)

3- سیگنال ها و سیستم ها

 

لازم به ذکره که راجب موضوعات رشته های برق و کامپیوتر هم آرشیو شون کامل هست ولی چون من در این پست معرفی شون نمی کنم، خودتون می تونید وارد وبسایت شون بشید و ببینید برای مثال آموزش نرم افزار MATLAB، سیستم های قدرت، سیستم عامل، برنامه نویسی و …

من خودم این روزها دارم ترانزیستورهای FET و MOSFET رو دوره می کنم و به واسطه همین فیلد با این گروه آشنا شدم. اما چیزی که از محاسن این مجموعه هست و من رو خیلی جذب کرد دلایل زیر هست:

1- آموزش بسیار ساده و مفهومی. حتی پیچیده ترین موضوعات رو خیلی به زبان ساده طوری ارائه می کنند که با یک بار گوش دادن اون موضوع رو به طور کامل یاد می گیرید. مثلا درسی رو که در دانشگاه باید 5-6 بار می خوندیم و بعد از 1 ماه هم به کل فراموش می کردیم، اینجا با یک بار گوش کردن به طور کامل یاد می گیریم. نمونه خیلی جالبش ترانزیستور FET هست. من هیچ وقت یاد نگرفتم که فیزیک و ساختار داخلی FET به چه صورتی عمل می کنه، که در این مجموعه FET رو به یک شیر آب تشبیه کرد و کامل و کامل برای اولین بار برام جا افتاد.

 

آموزش ترانزیستور FET
تشبیه خیلی از ترانزیستور FET به شیر آب

 

2- آرشیو بسیار جامع و کامل. یک موضوع رو، مو به مو و جزء به جزء آموزش میده. به طور کاملا پیوسته. اگر از اول اون موضوع درسها رو گوش کرده باشیم، دقیقا مثل یک زنجیر پیش میریم.

3- کیفیت بالای ویدئوها. این ویدئوها با نرم افزارهای تخته سیاه گرفته شدند برای همین اولا کیفیت شون خیلی بالاست، در ثانی حجم ویدئوها بسیار پایینه. مثلا یک فایل 10 دقیقه ای فقط 20 مگابایت حجمش هست.

4- زبان انگلیسی قابل فهم. چون گوینده ها هندی هستند، انگلیسی شون خیلی ساده و قابل فهم هست و حتی اگر زبان انگلیسی تون بالا نیست، می تونید این آموزشها رو متوجه بشید. چون اولا روی شکل توضیح میده و در ثانی اصطلاحات شون اکثرا فنی هستند که در زبان فارسی هم با آنها آشنا هستیم.

 

این گروه، آموزش ها رو به صورت ویدئو در کانال یوتیوب شون قرار میدن. که خب باید با فیلتر شکن وارد یوتیوب بشید و تماشا کنید، و اگر هم می خواید دانلودشون کنید باید نرم افزار Internet Download Manager داشته باشید.

برای ورود به آرشیو گروه NESO Academy روی لینک زیر کلیک کنید:

NESO Academy- youtube channel

 


توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *