وبسایت شخصی بابک بدریان

10 رایج ترین چارت مدیریت پروژه

چارت مدیریت پروژه چیست؟

چارت مدیریت پروژه به نمایش گرافیکی داده های مرتبط با پروژه گفته می شود. انواع مختلفی از چارت های مدیریت پروژه وجود دارد که می توانید از آنها برای حذف گلوگاه ها و تصمیم گیری های بهتر در حین پیشبرد پروژه ها استفاده کنید. این چارت ها همچنین برای فعالیتهای سیال پروژه، مدیریت موثر منابع، و بهبود مدیریت زمان نیز مفید هستند. مهمترین چیز درباره چارتهای مدیریت پروژه این است که آنها درک درباره داده های پیچیده پروژه را آسان تر می کنند.

انواع مختلفی از چارتها وجود دارد که مدیران پروژه برای آنالیز و نظارت جنبه های مختلف پروژه هایشان استفاده می کنند. درحالیکه برخی چارتهای مدیریت پروژه مانند چارتهای Gantt به طور گسترده استفاده می شوند، برخی دیگر مانند چارتهای Pareto و چارتهای کنترل کمتر استفاده می شوند.

 

چرا به چارت های مدیریت پروژه نیاز دارید؟

برای پروژه های ساده و کوچک، داده های محدودی وجود دارد که باید در سرتاسر بازه های زمانی شان مشاهده شان کنید. با این وجود، در حینی که پیچیدگی پروژه ها پیش می رود، لازم است که داده ها را بیشتر و بیشتر دنبال کنید. اینجا جایی است که چارتهای مدیریت پروژه می توانند کمک شایانی ایفا کنند.

بزرگترین مزیت استفاده از چارتهای مدیریت پروژه این است که شما را قادر می سازند اطلاعات پروژه مفید را بدون جستجوی زیاد تحلیل و استخراج کنید. این چارتها داده ها را به طور سیستماتیک سازماندهی می کنند و ارزیابی داده های پروژه را برای تان ساده تر می کنند.

اینجا چند مزیت چارتهای مدیریت پروژه را که جالب خواهید یافت ارائه می کنیم:

  • به شما کمک می کنند درباره اوضاع پروژه تان به روز بمانید.
  • همکاری بین همکاران تان را ارتقا می دهند.
  • وضوح و درک بهتری از پروژه به شما ارائه می کنند.
  • دنبال کردن پروژه را ساده و موثر می کنند.
  • کمک می کنند تغییرات بهتری در پلن پروژه ایجاد کنید و با مسائل پیش بینی نشده بهتر مدیریت کنید.

 

10 چارت مدیریت پروژه ای که بیشترین کاربرد را دارند:

 

  1. Gantt Chart

 

بی تردید، چارتهای Gantt بارزترین چارتهای مدیریت پروژه هستند که مدیران و بیزینس های مدرن برای کنترل پروژه هایشان از آنها استفاده می کنند. چارت Gantt به شما دید تایملاین پروژه های تان را می دهد. شما را قادر می سازد ببینید چگونه وظایف/فعالیتهای مختلف یک پروژه با یکدیگر مرتبط هستند و چگونه در تایملاین کلی پروژه قرار می گیرند.

چارت Gantt اساسا شاخه ای از بارچارت است که تفسیرش نسبتا آسان است. محور عمودی چارت Gantt، وظایف پروژه را نشان می دهد درحالیکه محور افقی بازه زمانی زا نشان می دهد.

درحال حاضر نرم افزار های مدیریت پروژه زیادی چارتهای Gantt را ارائه می کنند. چارت های Gantt به شما مسیر شفافی از سازماندهی همه داده های ضروری پروژه در دست را می دهند و بهره وری تیم تان را افزایش می دهند. به علاوه، می توانید از این چارت ها برای مدیریت پروژه های تان با استفاده از critical path method (CPM) استفاده کنید.

 

  1. PERT Chart

 

چارت PERT، چارت مدیریت پروژه محبوب دیگری است که برای برنامه ریزی، کنترل، و نظارت وظایف پروژه استفاده می شود. PERT مخفف تکنیک ارزیابی و بازنگری برنامه است که یکی از محبوب ترین روش های مدیریت پروژه در صنایع است.

چارت PERT فعالیتها و مایل استون های پروژه را به شکل دیاگرام شبکه ای نشان می دهد. جالب تر اینکه روش های PERT و CPM شباهتهای زیادی دارند و هر دوی این روشها گاهی همزمان برای مدیریت پروژه ها استفاده می شوند.

مهمترین تفاوت بین این 2 تکنیک این است که CPM برای مدیریت فعالیتهای پروژه ای مناسب است که بازه های زمانی معینی دارند، درحالیکه PERT برای مدیریت فعالیتهایی مناسب است که بازه های زمانی نامعینی دارند.

چارت PERT شامل دایره ها و فلش است. دایره ها فعالیتهای پروژه را نشان می دهند و فلش ها پیشرفت بین فعالیتها را نشان می دهند. با چارت PERT، شما می تونید فعالیتهای حیاتی و غیرحیاتی پروژه را شناسایی کنید. به علاوه، این چارت همچنین اطلاعاتی درباره فعالیتهای موازی که می توانید همزمان برای تسریع پیشرفت پروژه تان بدون فشار اضافی روی منابع انجام بدهید ارائه می کند.

بار اول شاید PERT را کمی پیچیده ببینید. با این وجود، زمان زیادی نیاز نیست که آنها را بفهمید و توان تان را برای سازماندهی پروژه ها افزایش یابد.

 

  1. ساختار شکستن کار (WBS)

 

ساختار شکستن کار یک روش سازماندهی شده تقسیم پروژه به قسمتهای کوچکتر است. به طور کلی، چارت WBS یک سطح 1 دارد که شامل وظایف اصلی است. سپس وظایف سطح 1 به زیروظایف تقسیم می شوند و در مسیر پایین لیست می شوند.

درحالیکه WBS هیچ شکل و عکسی برای نمایش ندارد، بی تردید در ساده سازی روشی که پروژه ها را مدیریت می کنید مفید است.

این روش روشی عملی از ساده سازی یک پروژه پیچیده را از طریق تقسیم آن به چند وظیفه و زیروظیفه ممکن می سازد. با شکستن پروژه و ساخت سلسله مراتب، قادر خواهید بود پلن پروژه بهتری را فرموله کنید، کار را برنامه ریزی کنید و اختصاص دهید، و مطمئن شوید که کار پروژه به طور سیستماتیک اجرا می شود.

 

  1. فلوچارت

 

پروژه ها پروسه های مختلفی دارند و جریان فعالیتهای پیچیده ای دارند که مدیریت شان دشوار است. فلوچارت بهترین روش برای ساده سازی این نوع پروژه ها است و زمانی که با پروژه های پیچیده کار می کنید کارتان را آسان تر می کنند.

برای آنهایی که هنوز نمی دانند، فلوچارت یک نمایش گرافیکی از جریان کار پروژه است. فلوچارت شامل همه فعالیتها و پروسه هایی می شود که بین شروع و پایان پروژه رخ می دهند. مستطیل ها و شکل های مختلف به همراه فلش ها برای نمایش دنباله رویدادها و روشی که مرتبط هستند استفاده می شوند.

فلوچارت ها روش عالی ای برای تعریف منطقی هستند که پروژه های تان استفاده خواهند کرد با دیگران به اشتراک می گذارند. فلوچارت ایده شفافی درباره اهداف پروژه می دهد که همچنین نگرشی از آنچه در زمان رویدادها و فازهای مختلف پروژه رخ خواهد داد ارائه می کند.

به عنوان یک مدیر باید بدانید که فلوچارت ها زمان استفاده برای پروژه های کوچک بسیار مفید هستند. با این وجود، ساخت فلوچارتها برای پروژه های بزرگی که پروسه ها و دنباله های زیادی دارند ممکن نیست. برای پروژه های بزرگ، فلوچارت ها همراه با چارت های Gantt استفاده می شوند.

 

چارت محبوب دیگر به شرح زیر هستند:

  1. چارت Cause-Effect

  2. چارت Pareto

  3. بار چارت

  4. پای چارت

  5. چارت Burn-up

  6. چارت کنترل

منبع

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *