وبسایت شخصی بابک بدریان

پوستر فیلم April 9th

نقد فیلم خوب و خاص April 9th

فیلم April 9th محصول کشور دانمارک با موضوع جنگ جهانی دوم بود.

خب من از مدتها از طرفداران سینمای دانمارک بودم. واقعا فیلمهای عمیق و سطح بالا تولید می کنند و اغلب فیلم نامه محور هستند.

از بین فیلم هایی که درباره جنگ جهانی دوم دیدم این فیلم خیلی خاص بوده چون همیشه نبرد بین کشورهای خیلی متخاصم و دشمن روایت میشده (آلمان، شوروی، آمریکا، ژاپن، انگلیس و …). مثلا کمونیست با نازی یا سرمایه دار، شرقی با غربی، نوردیک با اسلاو ، آمریکایی با آسیایی و …

اما این فیلم به نبرد دو کشور هم خون و برادر می پردازه یعنی آلمان نازی و دانمارک که نام فیلم هم از تاریخ حمله آلمان به دانمارک برگرفته شده یعنی نهم ماه آوریل.

این فیلم دقیقا نبرد و رابطه این 2 کشور رو در زمان نبردشان و اشغال دانمارک رو روایت می کنه.

می دونیم که دانمارکی ها هم از نژاد نوردیک و آریایی های خالص هستند حتی بیشتر از خود آلمانی ها، بنابراین رابطه احساسی بین این 2 ملت از قدیم و به خصوص در زمان نازی ها بسیار بوده.

این فیلم مثل بقیه فیلم های دانمارکی که دیدم بسیار واقع گرایانه و رئال هست.

برای مثال تفاوت قدرت ارتش های این 2 کشور رو به خوبی نشون میده. سربازهای دانمارکی سوار بر دوچرخه هستند و سلاح سنگین شون تیربار هست اما ارتش نازی ها تماما با خودروهای زرهی و نفر بر هستند و اصلا قابل رقابت و مقایسه نیستند.

خب مطابق انتظار ارتش آلمان به سرعت و با راحتی دانمارک رو فتح می کنه و باز مطابق انتظار جوانان دانمارکی با رشادت مقاومت می کنند.

اما نکته خیلی جالب برخورد این 2 ملت با هم هست.

ارتشی های آلمان وقتی دانمارکی ها تسلیم می شوند هیچ عمل غیراخلاقی انجام ندادند و کاملا با احترام برخورد می کنند. مثال: صحنه مکالمه افسر آلمانی با ستوان دوم دانمارکی که پیشهاد می کنه هر 2 با ماشین افسر آلمانی برن.

یا جالب تر عکس العمل مردم دانمارک با ورود سربازان آلمانیه که همگی مردم دانمارک به جشن و پایکوبی پرداختند و آلمانها بین مردم غذا تقسیم می کنند.

در تاریخ این طور بوده که مردم آلمان و دانمارک همواره رابطه خوب و خونی نژادی داشتند. و دانمارکی ها می دونستند که آلمانها برای غارت یا کشتار و تحقیر نیامده اند. که بهشون ثابت هم شد و هر دو تا پایان جنگ مشکلی نداشتند.

حتی در تاریخ، سربازان آلمانی که دانمارک و نروژ را اشغال کرده بودند پس از پایان جنگ، دیرتر و بعد از سربازان خود آلمان و برلین تسلیم شدند. یعنی تا این حد نظامیان اندک آلمانی در دانمارک و نروژ آسوده بودند و مردمانشان هم علیه آلمانی ها اقدامی مایل نبودند انجام دهند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “نقد فیلم خوب و خاص April 9th”

  1. مجید نیم‌رخ
    مجید

    ممنونم عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *