وبسایت شخصی بابک بدریان

نقد فیلم Freeheld

فیلم Freeheld محصول 2015 هست که به طور کلی به هم جنس گرایی و قوانین مربوط به افراد با این خصوصیت می پردازه. داستان از این قراره که دو خانوم خیلی عاشق هم میشن و با هم زندگی می کنن، که متوجه میشن نفر بزرگتر سرطان داره و تا چندی دیگر فوت می کنه و …

خب اعتراف می کنم که درجه اول بازیگران این فیلم جذبم کرد که فیلم رو تماشا کنم. جولیان مور، استیو کارل و الن پیج. از همه شون فیلمهای عالی دیدم.

اما بر خلاف انتظارم دو بازیگر اصلی بدترین بازی رو ارائه کردند و نقطه ضعف فیلم بودند. بازی الن پیج بسیار سرد و غیر قابل باور و مصنوعی بود و نقطه ضعف اول فیلم بود. بازی جولیان مور هم تا حدی سرد و ضعیف بود. نیمه اول فیلم که به رابطه این دو نفر می پردازه و محور فیلم هم رابط هم جنس گرایانه این دو خانوم هست بسیار کسالت بار و ضعیف هست. فیلم خیلی عادی به رابطه دو زن می پردازه که موضوع و داستان چیز خاصی نداره و همه فیلم بر عناصر سینمایی استواره که این دو بازیگر خرابش کردند.

اما از نیمه دوم فیلم، دیگه محور فیلم این 2 بازیگر و کلا معقوله هم جنس گرایی نیست. از نیمه دوم بازیگرهای جدید وارد میشن و اتفاقا بسیار عالی هستند مانند استیو کارل و دین همکار لورل (با بازی مایکل شانون) و همه اعضای فری هولدرها. همچنین دیگه موضوع و محور فیلم هم جنس گرایی نیست بلکه حقوقی و قانونی و اجتماعی میشه. دیگه از اینجا عناصر سینمایی در حاشیه قرار می گیرند و داستان و فیلم نامه است که حرف اول رو میزنه.

فیلمنامه و داستان این فیلم (که این فیلم بر اساس داستان واقعی ساخته شده) واقعا قوی و تاثیر گذار هست. من گفتم نیمه اول فیلم بسیار ضعیف بود و وارد محور هم جنس گرایی فیلم هم نمیشم. اما فیلم واقعا در نمایش اعتراض مدنی، قانون گذاری و … فوق العاده کار کرده. چقدر عالی نشون میده که مردم یک جامعه، یک شهر کوچک برای حق یکی از شهروندان شون چقدر تلاش می کنند و خیلی راحت و قانونی و متمدنانه، راهپیمایی و اعتراض می کنند، در دادگاه علنی شرکت می کنند، و از اون طرف هم مسئولین دولتی چقدر انسانی و باز متمدنانه پاسخ شهروندان رو میدن و دور هم بحث می کنن. چیزی که به هیچ وجه در کشور ما رخ نمیده و تصورش هم برای ما عجیبه. خیلی باید از این فیلم درس گرفت که چقدر در یک جامعه ای مردمش دنبال حقوق خودشون میرن و تلاش می کنن که حق شون رو بگیرند و از راه اصولیش مبارزه می کنند. کسی بی تفاوت نیست

 

اما محور اصلی دیگر فیلم، بحث همدردی و انسان دوستی و اخلاق هست. یک نفر داره می میره و دعوا سر حقوق مستمری یک نفر هست. تمام شهر بسیج میشن و واقعا تلاش می کنند برای گرفتن حق یک نفر انسان مظلوم و مریض و ناتوان! چقدر انسانیت ما باید در این فیلم ببینیم؟

یک گروه آدم هم جنس گرا از شهری دیگه سفر کردند برای حمایت از لورل، همکار صمیمیش دین با اینکه به لورل اوایل فیلم علاقه داشت و بعد از اینکه متوجه میشه لورل هم جنس گرا هست بسیار ناراحت و سرخورده میشه، اما اون قدر اخلاق و شرافت داره که باز هم برای همکارش همه کاری می کنه. اینم باز ما در فرهنگ اصلا نمی بینیم که فردی وقتی عشقش بهش پاسخ منفی میده تو کشور ما کاری می کنه که دست کس دیگری هم بهش نرسه، اسید پاشی می کنن به عشق شون، و طرق مختلف سعی می کنند تلافی کنند. همچنین اعضای فری هولدر هم (نفر جوان تر هیئت) و اعضای پلیس (به خصوص رئیس پلیس) همه تلاش می کنند که لورل حقش رو بگیره. واقعا تو مملکت ما این طوره؟ تو مملکت ما اگر سنگی جلوی پای کسی باشه اطرافیانش خوشحال میشن. اما اینا این طورن.

به نظر من پیام و محور اصلی این فیلم اخلاق هست. اینکه در یک جامعه مشکلی پیش میاد همه اعضای جامعه با هم در رفعش کمک کنند. بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گورند/ چو عضوی به درد آورد روزگار ، دیگر عضو ها را نماند قرار.

عینا این دو بیت رو در این فیلم می بینیم. در صحنه ای که جولیان مور و الن پیج و دین برای آخرین دادگاه میان و در مسیرشون همکارهای پلیسش رو هم می بینه همراه با موسیقی متن عالی. همین طور زمانی که قبل از آخرین دادگاه استیو کارل رو نشون میده که تنها و خسته واقعا ناله می کنه که you have the power ، انسان رو واقعا متاثر میکنه. یا حتی رئیس الن پیج در مکانیکی، زمانی که به الن پیج به خاطر هم جنس گراییش حمله می کنن رئیسش ازش پشتیبانی می کنه و موقع خراب شدن حال لورل هم باز هواشو داره و بهش میگه سریعا برو به خانوادت برس.

همه در این فیلم نماد انسانیت و وجدان و اخلاق هستند که چطور بهم در روزهای مشکلات کمک می کنند.

این فیلم بسیار ترویج دهنده اخلاق هست که به خصوص ما ایرانی ها خیلی درس می تونیم ازش بگیریم، اما متاسفانه به خاطر نیمه اول ضعیفش و بازی ضعیف الن پیج و جولیان مور ناچار شدم بهش امتیاز 7 بدم.

در این فیلم بازی مایکل شانون بسیار ازش خوشم اومد. شخصیتی خیلی درونگرا و کم حرف و محکم رو عالی بازی می کنه.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *