وبسایت شخصی بابک بدریان

معرفی یک وبسایت عالی: تجارت نیوز

در کشور ما، رسانه ها عمدتا دو دسته هستند:

1- نیت خوب و با وجدانی دارند، اما متخصص نیستند. (اکثر اپوزوسیون های جمهوری اسلامی)

2- متخصص هستند و امکانات زیادی در اختیار دارند ، اما نیت خوب و وجدان کاری ندارند. (رسانه های حکومت)

 

دسته اول رسانه های زیادی هستند که مخالف حکومت هستند و هدفشان سازندگی و آبادانی کشور هست اما متاسفانه بودجه و امکانات ندارند و کارشون هم بلد نیستند. در نتیجه نمی توانند مخاطب زیادی جذب کنند.

دسته دوم رسانه های جیره خور دولت هستند در راس شان روزنامه کیهان. بودجه و امکانات بسیار زیادی دارند که در نتیجه متخصصین و کارشناسهای خبره ای رو استخدام می کنند. اینها هیچ موقع دغدغه مردم و جامعه رو ندارند و تنها هدف شون تامین امنیت دولت هست.

 

اما چند روزه که تصادفی با یک وبسایت (خبرگزاری) بسیار عالی و ایده آل مواجه شدم. که بعد خواندن تعدادی از مطالبش متوجه شدم هم نیت خوب و وجدان کاری دارند و هدف و دغدغه شون جامعه است، و هم بسیار در کارشان خبره و کاردان هستند.

وبسایت تجارت نیوز

 

معرفی کلی تجارت نیوز

لازم به ذکره که این وبسایت همون طور که از نامش پیداست فقط در زمینه اقتصاد و تجارت فعالیت می کنه. و در اصل یک خبرگزاری اقتصادی هستند و اطلاعات بسیار بسیار مفیدی رو ارائه می کنه. این وبسایت به هیچ وجه از سیاستها و تصمیمات غلط حکومت طرفداری نمی کنه. همچنین تحلیل هایی که ارائه می کنند تماما دغدغه و مشکلات اصلی مردم هستند. به علاوه مطالب شون بسیار حرفه ای و کارشناسانه هستند که مشخص هست اهل فن آنها را می نویسند.

 

بررسی یکی از اخبار عالی این وبسایت

برای مثال مطلبی که امروز ازشون خوندم و واقعا جذبم کرد این مطلب شون بود: کار هست، ایرانی ها دل به کار نمی دهند.

اواسط این صفحه شون، مطلبی هست با عنوان “تفاوت میان نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی“.

این قسمت از مطلب شون به شدت منو تحت تاثیر قرار داد. و موضوعی ازش یاد گرفتم که تا حالا اصلا نمی دونستم که وجود داره. به عبارت دقیق تر این مطلب برام روشنگری کرد!!!

توی این قسمت این وبسایت اعلام می کنه که نرخ بیکاری اصلا فاکتور مهمی نیست! و این فقط یک حقه و کلک هست که دولتها برای فریب دادن مردم اعلام می کنند. چیزی که مهمه و سطح رفاه یک ملت رو نشون میده نرخ مشارکت اقتصادی هست!!!

 

اینکه رسانه های دولتی میان نرخ بیکاری کشورمان رو با کشورهای دیگر مقایسه می کنن صرفا یک عوام فریبی هست. بلکه کارآمدی یک دولت و کشور بر اساس نرخ مشارکت اقتصادی اون کشور مشخص میشه. توضیحی مختصر درباره این دو نرخ:

نرخ بیکاری: به نسبت افرادی گفته می شود که می خواهند کار کنند اما کار پیدا نمی کنند. یعنی کسانی را که نمی خواهند کار کنند و بیکار هستند را حساب نمی کند. مثلا خانم های خانه دار را که نمی خواهند بیرون کار کنند حساب نمی کند. یا تعداد 4 میلیون دانشجو را حساب نمی کند.

نرخ مشارکت اقتصادی: اما این نرخ نسبت افراد شاغل رو محسابه می کنه. قدرت اقتصادی یک کشور رو این نرخ تعیین می کنه.

مثال: مثلا در ایران از هر 10 نفر 5 نفر نمی خواهند کار کنند. 3 نفر می خواهند کار کنند اما کار پیدا نمی کنند. 2 نفر هم شاغل هستند. این یعنی نرخ بیکاری در ایران 30% است اما نرخ مشارکت اقتصادی مان 20% است.

اما مثلا در آمریکا: از هر 10 نفر فقط 1 نفر نمی خواهد کار کند. 3 نفر می خواهند کار کنند اما کار پیدا نمی کنند. و 6 نفر هم شاغل هستند. بنابراین نرخ بیکاری در آمریکا 30% است اما نرخ مشارکت اقصادی شان 60% است.

یعنی نرخ بیکاری ایران و آمریکا تقریبا برابره (30%) اما نرخ مشارکت اقتصادی آمریکا 3 برابر ایرانه. یعنی در آمریکا 3 برابر شغل وجود داره. یعنی دولت آمریکا اون قدر توانمند بوده که تونسته برای مثال 3 برابر ایران شغل ایجاد کنه.

مقایسه اقتصاد کشورهای جهان

 

 

مزیت دیگر تجارت نیوز

سایت تجارت نیوز، علاوه بر اینکه اخبار و تغییرات اقتصادی ایران و جهان رو پوشش میده، به تکنیک ها و آموزش های کارآفرینی و فعالیتهای اقتصادی هم می پردازه. مطالب بسیار خوبی داره برای کسانی که می خوان کسب و کاری راه اندازی کنن، یا دنبال راهی برای ارتقا شغلی و اقتصاد شان هستند. آموزش های کاربردی و به روز بسیاری داره که برای هر کسی که بخواد فعالیت اقتصادی ای انجام بده بسیار مفید هستند.

همچنین اصلا مثل اکثر خبرگزاری های کشورمون نیست که تعداد خیلی زیادی خبر که تکراری و هستند و فقط خبر هستند (و نه تحلیل) منتشر نمی کند. بلکه تعداد مطالب روزانه اش کم هست، ولی اون تعداد مطالبی بسیار تخصصی و کارشناسی و مفید و پربار هستند. اصلا تکراری نیستند بلکه بقیه وبسایت های خبری از آنها کپی می کنند.

 

جمع بندی

اینکه با این وبسایت آشنا شدم رو یک شانس برای خودم می دونم. عضو کانال تلگرام شون هم شدم که اخبارشان رو لحظه ای دریافت کنم و انشالله سعی می کنم مطالب وبسایت شون هم هر شب نیم ساعت قبل از خواب مطالعه کنم.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *