وبسایت شخصی بابک بدریان

قطعات الکترونیک

عناصر Active و Passive الکترونیک چیست

به طور کلی عناصر و قطعات الکترونیکی به دو دسته Active (فعال) و Passive (منفعل) تقسیم می شوند که در این پست به تفاوت و فرق آنها می پردازیم و مقایسه شان می کنیم.

لازم به ذکر است که این دو عنوان، در فارسی معادل رایجی ندارند و در دانشگاهها همان نامهای Active و Passive خوانده می شوند.

پاسخ سوال: خب من از چند تا مقاله معتبر انگلیسی زبان (لینک منابع را در انتهای پست قرار دادم) تحقیق کردم و نتیجه نهایی این پرسش این شد که: تعریف دقیق و دسته بندی دقیقی برای تفکیک عناصر Active و Passive وجود ندارد. و مطمئن ترین راه این است که باید اونها رو حفظ کنیم. یعنی حفظ کنیم که مثلا المان x جزء کدوم دسته هست.

برای مثال برای دیود (diode) اختلاف نظر شدیدی وجود دارد که آیا active است یا passive. برخی دانشمندان اون رو active و برخی دیگر passive دسته بندی می کنند.

اما عناصر دیگه کاملا مسلم و قاطع هستند. مثلا همه توافق نظر دارند که ترانزیوستور یک عنصر active است. مقاومت و خازن عناصر passive هستند.

 

قطعات الکترونیک

 

با این وجود من چند تعریف رایج تر رو از منابع معتبر اینترنتی به زبان انگلیسی خواندم و نتایجش رو در اینجا براتون قرار میدم. ولی باز هم تاکید می کنم که بهتره کاری به این تعاریف نداشته باشیم و فقط حفظ کنیم که کدام عنصر جز کدام دسته محسوب می شود.

برای هر دسته، من 3 تا تعریف نوشتم که به درک بیشتر تان کمک کنند:

عناصر Active:

1- عناصر و المان هایی هستند که جریان الکتریسیته را کنترل می کنند. اکثر مدارهای الکترونیکی حداقل یک قطعه Active دارند.

2- یا تعریف دیگرش این است که عناصر active نیاز به منبع خارجی لازمی برای عملکردشان دارند. برای مثال یک ترانزیستور نیاز به یک حداقل ولتاژی (مثلا 0.7 volt) دارد که بتواند هدفش را انجام دهد.

3- دهنده انرژی هستند.

این عناصر شامل ترانزیستورها و مدارهای مجمتع (IC) و یکسوکننده ها می باشد.

اختلاف نظر: برخی دیود را در این گروه می دانند.

عناصر Passive:

1- عناصری هستند که قابلیت کنترل جریان الکتریکی را توسط سیگنال الکتریکی دیگری ندارند.

2- این عناصر نیاز به منبع خارجی لازمی برای کار کردن شان ندارند. مثلا یک مقاومت با هر ولتاژی کار خودش را انجام خواهد داد و مثل ترانزیستور نیاز به ولتاژی حداقلی (مثلا 0.7 ) ندارد.

3- گیرنده انرژی هستند.

این عناصر شامل مقاومت، خازن، سلف و غیره هستند.

 

نتیجه گیری پایانی

باز هم تاکید می کنم که بهتر است به این تعاریف کاری نداشته باشیم، و فقط عناصر رو حفظ کنیم که هر یک جز کدوم دسته هستند.

 

منبع 1

منبع 2

منبع 3

 

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *