وبسایت شخصی بابک بدریان

شرکتهای الکترونیکی ژاپن

برندهای مشهور و قدیمی ژاپنی امروز کجایند؟

برندها و شرکتهای غول آسای ژاپن که به خصوص در زمینه تولید محصولات الکترونیکی و صوتی تصویری و لوازم خانگی فعالیت داشتند مانند برندهای SONY و Sharp و JVC و Panasonic و Toshiba و National و … و زمانی سلطان بی رقیب جهان بودند، امروز کجا هستند؟

به شخصه خودم در زمان نوجوانی علاقه خیلی زیادی به برندهای صوتی تصویری داشتم و اونها رو دنبال می کردم و خیلی از لوازم خانه خودمون هم از همین برندها بودند. و البته این پست حالت نوستالژی هم به خصوص برای خودم دارد.

ژاپن همیشه از دیرباز، به عنوان قطب الکترونیک جهان محسوب می شد. بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری در 2-3 دهه قبل بازار بسیار جذاب و مورد توجهی بود که در دهه اخیر جای خودش رو به بازار موبایل و لپ تاپ و کامپیوتر داده. که باعث شده خیلی از شرکتهای ژاپنی که زمانی بی رقیب بودند، امروز هیچ خبری ازشان نیست و گویا محو شده اند.

باید اعتراف کرد که غول های الکترونیکی ژاپنی، امروز بازی را به شرکتهای آمریکایی و کره جنوبی باخته اند.

شرکتهای ژاپنی در عصر الکترونیک پیشتاز بودند اما در عصر دیجیتال قافیه را باختند. طبق تحقیقی، امروزه 80 درصد مردم ژاپن از گوشی های IPhone شرکت Apple استفاده می کنند!

در این پست شرکتهای قدیمی ژاپنی را مورد بررسی قرار می دهم که امروز در حال چه فعالیتی هستند.

 

SONY

بی تردید قوی ترین شرکت الکترونیکی ژاپن که هنوز در جهان حرفی برای گفتن دارد شرکت SONY است. تلویزیون های SONY زمانی بی رقیب و بهترین تلویزیون های جهان بودند.

ولی امروز سونی دیگر به خاطر تلویزیون هایش مشهور نیست. بلکه به خاطر کنسول بازی Play Station اش و همچنین استودیوی فیلم سازی اش در هالیوود است که هنوز زنده مانده است.

سونی همچنین تولید تلفن همراه (Xperia) هم دارد که این محصولش هم در مقابل غول های Apple و سامسونگ حرفی برای گفتن ندارد، و صرفا دست و پا می زند.

یا برای مثال، دوربین گوشی های Iphone را شرکت سونی تولید می کند که البته سود مالی چندانی ندارد.

 

Toshiba

لپ تاپ خودم Toshiba هست که نزدیک به 10 سال آن را دارم که آخ هم نگفته و صحیح و سالم کار می کند.

شرکت توشیبا این روزها با بحران شدیدی مواجه است. شرکت توشیبا در چند سال اخیر وارد عرصه انرژی اتمی آمریکا شده بود که در همین زمینه متحمل میلیاردها دلار ضرر شد. به طوری که مسئولین این شرکت اعتراف کردند که بقای این شرکت در سال آینده در ابهام شدیدی قرار دارد.

هر چند دولت ژاپن اعلام کرده که شرکت توشیبا برای ژاپن آن قدر مهم است که اجازه ورشکسته شدن آن را نخواهند داد.

منبع 1 و منبع 2

 

JVC

خوب یادمه تلویزیون و ویدئوی خانه خودمان JVC بودند. بی نظیر بودند این محصولات و در 10 سالی که استفاده کردیم اصلا خراب نشدند.

شرکت JVC در جهان به خاطر تلویزیون ها و ویدئوهای VHS اش مشهور بود و در ایران به خاطر ضبط خودروها هم معروف بود.

اما امروزه این شرکت تولید تلویزیون اش را بسیار بسیار محدود کرده. و امروزه تمرکزش بر لوازم جانبی صوتی است مانند هدفون و یا دوربین های فیلم برداری و دوربین های مدار بسته.

منبع

 

Panasonic

دستگاه ویدئو ها و DVD player فعلی خانه مان همین پاناسونیک است.

پاناسونیک بیشتر به خاطر دستگاههای ویدئو VHS و دوربین های فیلم برداری اش خیلی معروف بود.

طبق تحقیقاتی که داشتم، ظاهرا وضعیت این شرکت از نظر بازاریابی و درآمد خوب است. و حتی شرکتهای زیر مجموعه اش را در کشورهای دیگر جهان در حال توسعه دادن است.

 

Sharp

اولین بحران شرکت شارپ در سال 2008 پیش آمد زمانی که قیمت تلویزیون های LCD در جهان افت کرد. شارپ به شدت در حوزه تلویزیون های LCD سرمایه گذاری کرده بود که در این مقطع ضربه شدیدی خورد.

امروزه شارپ تمام تولید کننده های تلویزیونش را در آمریکای شمالی و جنوبی تعطیل کرده که این شرکت را در زمینه تلویزیون بسیار تقلیل داده هر چند هنوز در ژاپن بزرگترین تولید کننده تلوزیون است.

منبع 1منبع 2

 

National

آب میوه گیری خانه مان که جهاز مادرم بود مارک ناسیونال بود. بینهایت سگ جون و قوی. تا همین 2-3 سال قبل هم کار می کرد.

ناسیونال در واقع یکی از زیرشاخه های شرکت Panasonic بود که با این نام فعالیت می کرد و مالک هر دو شرکت یک نفر بود.

در سال 2008 شرکت ناسیونال به طور کامل فعالیت مستقلش را متوقف کرد و با Panasonic ادغام شد. و از سال 2008 دیگر محصولی با نام ناسیونال تولید نشد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *