وبسایت شخصی بابک بدریان

انتقاد کردن

انتقادهای آبکی !

در روزگاری هستیم که با رشد شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف، صدای مردم بیش از هر زمان دیگر شنیده می شود.

اما چیزی که من را امروزه بسیار می رنجاند این است که هر کسی که دنبال محبوب شدن است، انتقادهای سیاسی و اجتماعی آبکی می کند! انتقادات پفکی که تاثیرشان دقیقا صفر است و تنها هدفشان محبوب شدن شخص گوینده است.

افراد ژست شجاعت و روشنفکری می گیرند و شروع می کنند به انتقادات مبهم و کلی و بی هدف. اینکه مثلا بگید در جامعه سانسور و فیلتر بد است که هنر نیست این رو همه می دانیم. اگر واقعا کسی دلسوز و شجاع است باید انتقاد رو هدفمند و دقیق بگه؛ باید مقصر رو اعلام کنه و باید اسم بیاره! انتقاد عمومی و بی هدف هیچ ارزشی ندارد و خود گوینده هم به خوبی این را می داند ولی چون مردم عوام این حرفها خوششان می آید و زود خر و احساسی می شوند و برای این حرفها دست می زنند، گوینده ها هم این طور حرفها را می زنند که محبوب شوند و از این طریق نون در بیاورند.

 

مهران مدیری و برنامه دورهمی

مثال بارز این، برنامه دورهمی و مهران مدیری است. اخیرا شاهد هستیم که آقای مهران مدیری در برنامه اش دورهمی، انتقادهای سیاسی و اجتماعی زیادی می کنه.

اولا خیلی تعجب برانگیزه که در رسانه ای که اساسش سانسور و پارازیت و ممنوعیت است، یک مرتبه کسی اجازه داده شود این قدر سیاسی بگوید.

در ثانی مهران مدیری در انتقاداتش فقط جنبه های عمومی و معلول ها رو می گه، هیچ وقت علت ها رو نمیگه. هیچ وقت از شخص یا سازمانی نام نمی بره.

خب پدرسگ پفیوز این انتقادات به درد عمت می خورن. اگر دنبال حرف حق هستی و دلسوز این جامعه هستی، اسم بیار که این وضعیت بد تقصیر چه کسی است. ولی این کار را نمی کنی چون نانت آجر می شود.

 

مرگ ناصر ملک مطیعی و ممنوع الکاری اش

2 روز قبل آقای ناصر ملک مطیعی که 40 سال بعد از انقلاب رو ممنوع الکار بود فوت کرد. تمام شخصیتهای هنری و سیاسی و فرهنگی اعلامیه دادند و در اینستاگرام شان پیام گذاشتند و داد زدند که این چه کاری بوده که با ملک مطیعی کردید و باید خجالت بکشید.

در راسش هم آقای پرویز پرستویی. پرویز پرستویی هم دقیقا مثل مهران مدیری. همه انتقاداتش عمومی و بدون هدف هستند بدون اینکه بگه مقصر کیه و علت چیه. فقط برای اینکه مردم براش کف بزنن یه انتقادات آبکی و پفکی می کنه.

شاید 100 نفر از شخصیتها و سلبریتی ها برای ملک مطیعی پیام دادند و گلگی کردند که چرا ممنوع الکار بوده.

اما یک نفر از اینها نگفت که مقصر چه کسی بوده. یک نفر انگشتش را سمت شخص خاصی نگرفت. یک نفر نبود بگه که مثلا آیا مقصر قوه قضاییه بوده یا وزارت فرهنگ و ارشاد بوده یا …

همه فقط زر زدند که خدا ازشون نگذره. خاک بر چنین سلبریتی های سبک مغزی کنن و خاک بر سر ملتی که برای چنین حرفهای پوچ و بی مایه ای دست می زنند.

فقط در این بین امیر قادری بود که توی اینستاگرامش دقیقا عالی حرف زد که گفت همه جامعه و سازمانها دارند ممنوع الکاری ملک مطیعی را نکوهش می کنند، گویا این مردم بودند که ایشون رو ممنوع الکار کرده بودند!

 

جمع بندی بابک

انتقادی که فقط وضعیت نامطلوب رو اطلاع رسانی کنه (گویی ملت کر و خر هستند و خودشان نمی فهمند) هیچ ارزشی نداره و فقط هدف گوینده، جوگیر کردن مردم و محبوب کردن خودش است.

انتقادی ارزش داره، و کار کسی ارزش داره که اگر انتقادی می کنه علت ها رو هم صریح و مستقیم بگه، و بگه مقصر وضعیت نامطلوب چه کسیه یا کدام سازمانه. این منتقد واقعا شجاع و دلسوز مردمه و باید براش دست زد.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *