وبسایت شخصی بابک بدریان

معرفی انواع عطر

زیاد می شنویم که فرق عطر و ادکلن چیست؟ کدام زنانه و مردانه است؟ در این پست انواع عطر و تفاوتهایشان را توضیح می دهم.

 

انواع عطر

به طور کلی، هرچه غلظت بو بیشتر باشد یعنی درصد اسانس عطر بالاتر است و درصد الکل کمتر است.

به طور کلی 5 نوع عطر وجود دارد. باید بدانید که برای خرید یک مدل عطر از یک برندخاص، گاهی چند یا حتی همه این نوع عطرها موجود هست و شما باید یکی از آنها را انتخاب کنید که شاید گیج کننده باشد. تفاوت انواع عطرها در مقدار درصد اسانس آنها است. برای یک مدل عطرخاص از یک برند خاص، همه این انواع بوی یکسانی می دهند، اما تفاوتهای دیگری دارند مانند زمان ماندگاری یا شدت بو.

 

 

5 نوع عطر به شرح زیر هستند:

Eau fraiche: این نوع عطر سبکترین بو (غلظت رایحه) را دارد. 1 تا 3 درصد اسانس دارد. چون نسبت الکل کمی دارد و محتوای آب بالایی دارد، برای پوستهای حساس بهترین گزینه است.

Eau de cologne یا ادکلن: ادکلن حاوی 2-4 درصد اسانس است و بویش معمولا 1-2 ساعت از بین می رود. عموما ادکلن را به عطرهای مردانه می گویند. کلمه “کُلُن” اشاره به شهر کلن آلمان دارد زیرا این عطر در شهر کلن اولین بار درست شد.

Eau de toilette یا ادوتولیت: ادوتویلت عموما 5 تا 15 درصد اسانس دارد حدودا 3 ساعت دوام می آورد. این یکی از محبوب ترین گزینه عطر است چون برای زمان ماندگاری خوبی دارد و قیمت پایینتری نسبت به ادوپرفیوم یا parfum دارد.

Eau de parfum یا ادوپرفیوم: ادوپرفیوم 15 تا 20 درصد اسانس دارد و تا 5 ساعت ماندگاری دارد. آنها هم گزینه محبوب دیگری هستند. بیشتر عطرها به صورت ادوپفریوم (EDP) یا ادوتویلت (EDT) هستند.

Parfum یا پرفیوم: پرفیوم به عطر خالص گفته می شود که شدیدترین بو را دارد. پرفیوم 20 تا 40 درصد اسانس دارد و می تواند از 6 تا 8 ساعت ماندگاری داشته باشد. آنها هم گزینه خوبی برای پوستهای حساس هستند چون حاوی درصد الکل کمی هستند و بنابراین کمتر پوست را خشک می کنند.

 

چرا  قیمت ادوتویلت (EDT) و ادوپرفیوم (EDP) متفاوت است؟

همان طور که گفتیم رایج ترین نوع عطرها در بازار، ادوتویلت و ادوپرفیوم هست.

ادوتویلت ها اسانس کمتری دارند و بنابراین معمولا قیمت شان بسیار کمتر از ادوپرفیوم است. فقط به خاطر داشته باشید که شما ادوپرفیوم (گرانتره) را در هر استفاده مقدار کمتری به خودتان می زنید چون شدت بوی بیشتری دارد.

 

عطر چقدر ماندگاری دارد؟

مقدار اسانس عطر نه تنها شدت آن را تعیین می کند بلکه زمان ماندگاری آن را هم تعیین می کند. غلظت اسانس میزان ماندگاری عطر روی پوست شما را تعیین می کند، هرچند نوع پوست شما و خانواده اسانس هم تاثیرگذار هستند.

چون ادوتویلت دوز اسانس کمتری دارد معمولا فقط برای چند ساعت ماندگاری دارد. همچنین چون الکل بالایی دارد نسبتا سریعتر از روی پوست تبخیر می شود. بوی اولیه آنها (بویی که بلافاصله پس از زدن منتشر می شود) غالب است. ادوتویلت ها باید هر روز استفاده شوند.

از طرف دیگر، ادوپرفیوم ها ماندگاری بیشتری دارند. برعکس ادوتویلت، در ادوپرفیوم ها پس از آنکه بوی اولیه اش رفت، بوی میانی ادوپرفیوم قابل توجه می شود. به دلیل شدت بیشترش، ادوپرفیوم انتخاب مناسب برای لباس شب می باشد.

 

دیکشنری عطر:

در اینجا چند کلمه فنی مربوط به عطر را به انگلیسی و معادل فارسی شان قرار دادم:

Essential oil: اسانس

fragrance یا Aroma compound یا odorant : ترکیب معطر یا بو

 

منبع

 


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *