وبسایت شخصی بابک بدریان

صنعت نیمه هادی

10 شرکت بزرگ صنعت نیمه هادی جهان

نیمه هادی ها همه جا هستند. با غالب شدن وسایل الکترونیکی، کمپانی هایی که تولیدکننده نیمه هادی ها هستند همچنان رشد و پیشرفت می کنند. در واقعا، شرکتهای سازنده نیمه هادی ها در بین موفق ترین کمپانی های جهان هستند.

چون نیمه هادی ها در تلفن های همراه، تبلت ها و کامپیوترها مخفی هستند، بسیاری از کمپانی های نیمه هادی چندان شناخته شده نیستند. آنها نسبتا با کمپانی هایی که تولید کننده وسایل الکترونیکی هستند تجارت می کنند. شاید نام لیست 10 شرکت اول مان برای همه شناخته شده نباشد، اما آنها غول های این صنعت هستند.

ما 10 کمپانی اول نیمه هادی را بر اساس فروش شان انتخاب کردیم. باید دقت داشت که فروش آنها مشابه با درآمدشان نیستند. در حالیکه ممکن است یک کمپانی درآمدهایی از منابع دیگری داشته باشد ه شامل فروش محصولاتش نباشد، فروش ها از تبادل با مشتریان بدست آمده اند. همه ارقام در تاریخ 18 آوریل 2017 بدست آمده اند.

 

صنعت نیمه هادی

1) اینتل Intel

میزان فروش: 56.31 میلیارد دلار

ملیت: آمریکا

Intel Corp یک تولیدکننده قطعات مجتمع است که چیپ ست های مادربورد، کنترلرهای رابط شبه و مدارهای مجتمع (IC) را طراحی و تولید می کند. مرکز مدیریت این کمپانی در ایالت کالیفرنیا شهر Santa Clara است، و در سال 1968 با 2.5 میلیون دلار بودجه تاسیس شد که توسط Arthur Rock تامین شده بود.

محصولات اولیه اینتل، چیپ های حافظه بودند از جمله اولین نیمه هادی اکسید فلزی (MOS) در جهان. زمانی که در 1993، اینتل میکروپروسسور Pentium را به جهان معرفی کرد به شدت به توسعه و گسترش بازار کامپیوترهای خانگی کمک کرد. اینتل تامین کننده میکروپروسسورها برای کمپانی های کامپیوتری است مانند HP و Dell.

در سال گذشته درآمدهای این شرکت از 13 میلیارد به 16 میلیارد دلار افزایش یافت. در همین دوره، سود در گردش شرکت از 2.6 میلیارد به تقریبا 4.5 میلیارد افزایش یافت.

2) سامسونگ Samsung

میزان فروش: 43.54 میلیارد دلار

ملیت: کره جنوبی

در واقع شرکت سامسونگ از حدود 70 کمپانی تشکیل شده است. Samsung Electronics ، وسایل موبایل را مانند تلفن های هوشمند تولید می کند و همچنین دستگاههای تلویزیون و لوازم خانگی را تولید می کند. همچنین این کمپانی نیمه هادی هم تولید می کند.

3) Taiwan Semiconductor

میزان فروش: 29.32 میلیارد دلار

ملیت: تایوان

ادعا می شود که کمپانی تولیدی Taiwan Semiconductor (TSM) بزرگترین کارخانه ذوب فلز نیمه هادی تخصصی مستقل در جهان است. کارخانه های تخصصی فقط مدارهای مجتمع تولید می کنند و هیچ قابلیت طراحی قابل مصرف در خانه ها را ندارند. بسیاری از کمپانی های نیمه هادی پیشتاز جهان، تولید قطعات شان را به شرکت Taiwan Semiconductor می سپارند که هزینه های نیروی کارشان کاهش یابد و همچنین در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند.

این کمپانی، درآمدهای بالاتری را در هر یک از 4 سال اخیر گزارش کرده است و سود در گردش اش برای یک از این سالها روند افزایشی داشته است.

4) Qualcomm

میزان فروش: 15.44 میلیارد دلار

ملیت: آمریکا

شرکت Qualcomm، محصولات و خدمات مخابراتی بی سیم را طراحی و بازاریابی می کند. کمپانی های مخابراتی در سرتاسر جهان از تکنولوژی دسترسی چدگانه تقسیم کد (CDMA) استفاده می کنند که ثبت اختراعش به نام Qualcomm است، که این نقشی حیاتی در توسعه استاندارد بین المللی برای مخابرات بی سیم ایفا کرده است.

5) Broadcom

فروش: 15.33 میلیارد دلار

ملیت: آمریکا

شرکت Broadcom منبع اصلی اخبار بود زمانی که توسط رقیبش Avago به قیمت 37 میلیارد دلار در 2015 خریداری شد. محصولات شان در 4 بازار عمده به فروش می رسند: مخابرات بی سیم، ذخیره سازیenterprise ، زیرساختهای سیمی و صنعت. این شرکت قطعات نیمه هادی و قطعات آنالوگ تولید می کند و رابط هایی برای اتصال بلوتوث کامپیوترها، روترها، سوئیچ ها، پردازنده ها و فیبرهای نوری ارائه می کند.

6) SK Hynix

میزان فروش: 14.23 میلیارد دلار

ملیت: کره جنوبی

این کمپانی، محصولات نیمه هادی تولید می کند و به فروش می رساند. همچنین در الکترونیک خودرو، ذخیره سازی و روش های پردازش نیز مشارکت دارد. این کمپانی در کره جنوبی واقع است.

7) Micron Technology

میزان فروش: 12.84 میلیارد دلار

ملیت: آمریکا

شرکت Micron Technology محصولات نیمه هادی را به صورت جهانی و بین المللی به فروش می رساند. محصولات این شرکت در کامپیوترها، وسایل الکترونیکی، خودرها، مخابرات و سرورها استفاده می شوند. این شرکت محصولات فلش و روش های ذخیره سازی قابل بازنویسی تولید می کند.

درامدهای این شرکت در 3 سال اخیر روند کاهشی داشته. با این حال، جریان نقدینگی اش در سال گذشته مثبت بوده است.

8) Texas Instruments

شرکت Texas Instrument Inc. برای تولیدکنندگان در سرتاسر جهان نیمه هادی طراحی و تولید می کند. این کمپانی تولیدکننده اصلی چیپ ها برای وسایل موبایل، پردازنده های سیگنال دیجیتال و نیمه های آنالوگ است، و همچنان محصولی را که نخستین بار به خاطر معروف شد را تولید می کند: ماشین حساب.

Texas Instruments به عنوان یک کمپانی نفت و گاز در سال 1930 افتتاح شد، سپس بر قطعات الکترونیک سیستم های دفاعی در دهه 1940 متمرکز شد. این کمپانی که در دالاس قرار داد در سال 1958 وارد صنعت نیمه هادی شد و اکنون بیش از 40 هزار ثبت اختراع در صنعت الکترونیک دارد. درآمد این شرکت به طور پیوسته در 3 سال گذشته روند افزایشی داشته است.

این شرکت همواره یک شرکت با ثبات در صنعتی بوده که می تواند فراز و نشیب های شدیدی داشته باشد.

9) Toshiba

میزان فروش: 10.92 میلیارد دلار

ملیت: ژاپن

شرکت Toshiba محصولات مصرفی تولید می کند مانند تلویزیون و PC ها و تبلت ها. همچنین برای کمپانی های صنعتی، راه آهن، شرکتهای امنیت، و مخابراتی و حتی آسانسوری، سیستم تولید می کند.

درآمدهای 4 ساله توشیبا نزولی بوده است. از طرف دیگر، جریان نقدینگی اش مثبت است، و این کمپانی نقدینگی زیادی را در اختیار دارد. این می تواند رشد آینده شرکت را تامین کند.

10) NXP

میزان فروش 9.5 میلیارد دلار

ملیت: هلند

شرکت NXP Semiconductors برای وسایل رادیویی، صوتی و قدرت ، نیمه هادی تولید می کند. همچنین وسایل سنسور و کنترلر و ارتباطات نیز تولید می کند. این شرکت در کشور هلند واقع است.

درآمدهای این شرکت برای 3 سال اخیر نزولی بوده است. دلیل این کاهش این بوده که این شرکت به شدت در زمینه تحقیق و توسعه هزینه صرف کرده است. که باید دید آیا این هزینه ها به ثمر خواهند نشست.

چشم انداز صنعت نیمه هادی

نیمه هادی ها بخشی حیاتی از زندگی مدرنی هستند که یک شخص معمولی احتمالا به آنها چندان فکر نمی کند. با این وجود، آنها برای همه بسیار حیاتی هستند از رفتن به سر کار (خودروها، آسانسورها، چراغ های راهنمایی) تا ارتباط با مشتریان، دوستان و خانواده (کامپیوترها، گوشی ها، تبلت ها). با رشد روز افزون اینترنت اشیائ، هر محصول قابل تصوری داخلش نیمه هادی خواهد داشت که ارتباط و شبکه بندی را ممکن سازد.

10 کمپانی اولی که در لیست مان ذکر کردیم از سال 2016 زمانی که فروش نیمه هادی ها 6% کاهش داشت جان سالم به در برده اند. 3 کمپانی اول لیستمان موفق شدند فروش شان را افزایش دهند. چشم انداز بلند مدت مسلما درخشان است چون مردم بیشتری به اینترنت دسترسی خواهند داشت. فقط 40% جمعیت جهانی در حال حاضر دسترسی به اینترنت دارند، و با افزایش این درصد، کمپانی های نیمه هادی به یافتن مشتریان جدید و کشف بازارهای جهانی جدید ادامه خواهند داد.

 

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *