وبسایت شخصی بابک بدریان

دولت حسن روحانی چگونه دولتی بود؟

در روزهایی هستیم که حسن روحانی و دولتش تحت شدید ترین انتقادات هستن.

وضعیت کشور اسف بار و فاجعه است و شاید در آستانه سقوط. هفته قبل بود سر گران شدن بنزین شورشهای شدیدی در همه شهرها رخ داد و عده زیادی کشته شدند.

جالبه دولت روحانی الان مورد انتقاد “همه” است!

هم مردمی که بهش رای دادن، هم اصلاح طلبها، و هم اصول گراها که از اول منتقدش بودند. به عبارتی هیییچ مدافع و طرفداری نداره.

دولتی که با اون همه رای و حمایت مردم روی کار آمد و شب انتخاب شدنش مردم به خیابان ریختند و جشن و شادی، به اینجا رسیده.

 

نظر من راجب این دولت

به طور کلی ، دولت روحانی دولت ضعیفی بود. نه به خاطر مشکلات اقتصادی 2 سال اخر بلکه کلا عملکردش از ابتدا ضعیف بود.

دولت روحانی در طول این 6 سال، هیچ کار و تغییر مثبتی به جز برجام انجام نداد. یعنی هیچ سیستم خرابی رو در کشور درست نکرد ، هیچ چیزی رو اصلاح نکرد. تمام این سالها تنها هدف و تمرکزش روی برجام بود.

من مشکلات اقتصادی اخیر ایران رو ابدا مقصرش رو روحانی نمی دونم. روحانی کارش رو درست انجام داد و برجام رو منعقد کرد. حالا از بدشانسی خورد به کسی مثل رئیس جمهور ترامپ. چیکار می تونست بکنه؟ در واقع تحریم جدید ترامپ علیه ایران به خاطر فعالیتهای موشکی و جنگ سیتیزانه جمهوری اسلامی و سپاه هست که خارج از محدوده دولت هست. در واقع مقصر نابه سامانی اقتصادی اخیر کشور، سپاه و رهبر ایران هستند و نه دولت و روحانی.

 

البته که برجام عالی بود و اصلا برای همین مردم انتخابش کردند، ولی صرف برجام کافی نبود. روحانی باید وضع داخلی کشور رو هم ارتقا می داد و اصلاح می کرد.

مثلا دولت خاتمی واقعا دولتهای قوی ای بودند و واقعا کشور رو اصلاح کردند و رشد دادند. نمونه بارزش تک نرخی کردن ارز در بازار بود که تنها دولت بود.

اما روحانی در مقایسه با احمدی نژاد واقعا بهتر بود.

اگر روحانی کار مثبت خاصی انجام نداد، لااقل مثل احمدی نژاد گند نزد. احمدی نژاد واقعا کشور رو سوزوند و خرابی به بار آورد.

سه تا مثال میزنم:

1- اولا درآمد نفتی احمدی نژاد با دوران روحانی و کلا بقیه دولتها قابل مقایسه نیست. زمان احمدی هر بشکه نفت 110 دلار می فروخت زمان روحانی 60 دلار. ولی زندگی مردم فرقی نداشت و معلوم نشد این همه درآمد مازاد احمدی کجا رفت.

2- احمدی چون توان اشتغال زایی نداشت، فقط استخدام کرد. به شدت آمار استخدام دولت رو بالا برد و رسوند به 2 میلیون و 600 هزار کارمند. این حجم انبوه کشور رو نابود کرد و تا دهها سال بار منفیش روی کشور خواهد بود. اما روحانی فورا استخدامی ها رو متوقف کرد.

3- نکته دیگه، لااقل روحانی رئیس جمهور صادقی بود نسبت به احمدی. این روزها که وضع کشور و مردم به شدت خرابه. مرتب روحانی رسما اعلام می کنه که می دانیم وضع مردم خوب نیست و متاسفیم. ولی اون احمدی بی شرف، در اوج بدبختی مردم می گفت امروز ملت شکوفا شده است و وضع کشور عالی و بی سابقه است!

 

خب مسلمه روحانی رئیس جمهور خیلی شریف تری نسبت به احمدی نژاد بود. هر چند روحانی دولت ضعیف و منفعلی بود.

در مجموع دولت روحانی از خاتمی ضعیف تر بود و از احمدی نژاد بهتر و صادق تر بود.

من از دولت روحانی راضی نیستم و بهش نمره مردودی می دم.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *