وبسایت شخصی بابک بدریان

نقد فیلم: Argo

بلاخره پس از مدتهای مدید فرصت کردم این فیلم پر سر و صدا رو تماشا کنم

فیلم Argo محصول 2012 با کارگردانی بن افلک هست که اسکار بهترین فیلم 2013 رو هم برنده میشه.

خب از قبل از تماشای فیلم به خصوص که موضوع هم راجب ایران هست ، صحبتها و نقدهای زیادی شنیدم که قابل پیش بینی هم بودند. رسانه ها و اکثریت مردم ایران میگن که این فیلم بدی بوده و توش به ایرانیا توهین می کرده، و منتقدین غربی از هنر فیلم خیلی تقدیر کردند به عنوان مثال آقای راجر ایبرت فقید بسیار فیلم رو پسندیده و حتی امتیاز 4 از 4 رو به فیلم داده.

موضوع فیلم اوایل انقلاب ایران و ماجرای گروگان گیری خدمه سفارت آمریکا در تهران هست و بعدش هم فرار 6 نفر از خدمه سفارت و …

من از فیلم خیلی خوشم اومد و دوستش داشتم و برام هیجان انگیز بود. فیلم اون قدر هنرمندانه ساخته شده و اون قدر ماهر و قدرتمنده که بدون  صحنه های اکشن چندان ، به شدت فیلم رو هیجانی و استرس زا درست کرده. که واقعا باید فیلم رو تحسین کرده.

از طرف دیگه نماهای بسیار عجیب واقعی که از ایران اون زمان ساخته شدند که واقعا من انگشت به دهن مونده بودم و حتی خیلی از وقایعش رو فراموش کرده بودم که در ایران اون زمان، اینا این طوری بودن. مثلا پلاک شماره ماشین ها رو فراموش کرده بودم که چه مدلی بودند و خیلی برام جالب بود.

اما درباره نگاه و نقدی که فیلم ار جامعه و حکومت وقت ایران می کنه که همه هجمه های رسانه های ایرانی به فیلم خطاب به این بخشه:

در یک کلام فیلم دقیقا اونچه که اتفاق افتاده رو نشون داده به هیچ وجه سیاه نمایی و بزرگنمایی نکرده و کاملا مطابق با واقعیتها به تصویر کشیده. نقدهای داخل ایران رو که میخوندم اغلب در این موضوعات بودند و انتقاد کرده بودند:

صحنه های اعدام در خیابان ها را با جرثقیل نشان می داد: خب این مگه نبوده و در کشور ما اتفاق نیفتاده؟ قربونتون برم این مورد که همین الانشم همین طوره و وسط خیابون از جرثقیل محکومین رو اعدام می کنند و مردم هم تماشا می کنن. مگه غیر از این بوده؟

اعدام ها و تیربارانهای خیابانی و بدون دادگاه: مگه اون زمان غیر از این بوده؟ مگه کم اعدام بدون دادگاه داشتیم؟ نمونه بارزش نامه مشهور آیت الله منتظری به امام خمینی در سال 67-68 بود که راجب اعدام های دسته جمعی و بدون دادگاه در زندانهای کشور بود. این مسئله خیلی آشکار بوده و هست که در اون سالها متهمین رو بدون هیچ دادگاهی مجازات و محکوم می کردند. الان دروغ و سیاه نماییش برای چیه؟

یا میگن فرودگاه مهرآباد رو طوری نشون میده که مردم گروه گروه از کشور خارج میشدن: باز مگه غیر از این بوده؟ پس این 7-8 میلیون ایرانی که ساکن اروپا و آمریکا هستن قضیه شون چیه؟

 

فیلم از نظر من کاملا مطابق وقایع کشور ما بوده و واقع گرایانه ساخته شده. از نظر فنی هم خیلی خوب و مطلوب بود. اما…

بحثم سر اینه که آیا این فیلم آن قدر قوی و عالی بوده که در حد برنده جایزه اسکار بوده باشه؟ با قاطعیت نمی تونم در این لحظه به این سوال ج بدم چون هنوز فیلمهای مهم سال 2012 و 2013 رو تماشا نکردم. چون باید قدرت فیلم رو در مقایسه با رقیبانش بسنجیم که من هنوز ندیدم شون و نمی تونم بسنجم

اما اگر با برنده های اسکار سالهای قبل مقایسه بکنیم:

با بعضی برنده ها از جمله ارباب حلقه ها ، تایتانیک، یک ذهن زیبا، عزیز میلیون دلاری ، آرتیست ، میلیونر زاغه نشین و …

این فیلم در حد فیلمهای بالا نبوده. اما اگر با فیلمهای دیگر برنده اسکار مقایسه کنیم مانند Departed ، شکسپیر عاشق و … این فیلم در حد این فیلمهای برنده اسکار بوده. و می تونه جز برندگان اسکار بوده باشه. البته این فیلم در مقایسه با اسکاری های سال های قبل قطعا جز نمونه های ضعیف تر نسبت به تایتانیک و ارباب حلقه ها حساب میشه. اما در حد این فیلم هم در سالهای قبل جایزه اسکار داشتیم . بستگی به رقبای حاضر در هالیوود داره که در اون سال چند فیلم ماندگار و فوق العاده ساخته شده بود

من به این فیلم امتیاز 9 رو دادم …

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *