وبسایت شخصی بابک بدریان

پرچم ترکیه

کشور ترکیه کشوری پرتلاش اما بداقبال

رشد و توسعه چشمگیر ترکیه

تاریخ رو از زمانی که آتاتورک و رضاشاه پیمان برادر امضا کردند و هر دو دستور کشف حجاب اجباری دادند و ترک ها موفق شدند و دولت ایران شکست خورد را به یاد داریم.

کشور ترکیه در طول تاریخ همیشه ملتی پرتلاش بودند و میل شدید به پیشرفت و ترقی داشتند. از زمانی که عثمانی بودند تا همین همیشه و بدون استثنا آبروی دنیای اسلام بودند.

از زمان پیدایش اسلام به استثنای صدر اسلام که با جنگ کشورهای اروپایی رو شکست دادند، تنها دوره ای که کشورهای مسلمان و به عبارتی دنیای شرق پیشرفته تر و نیرومند تر از دنیای غرب بودند، بخشی از دوران حکومت عثمانی بود. از جمله همون دوران سلطان سلیمان قانونی که سریال حریم سلطان رو بر اساسش ساختند. به غیر از این دوران عثمانی طبعا دنیای اسلام همیشه از غرب عقب تر بودند.

باز طبیعتا می دانیم که لااقل در طول قرنهای اخیر ملتهای اسلامی همیشه بدبخت دنیا بودند. با اینکه یک چهارم جمعیت دنیا را تشکیل می دهند اما مردمی همیشه گرسنه، فقیر، عقب مانده، غرق در خرافات و جهل، متمایل به جنگ و خون ریزیهای بی پایان بودند. به استثنای ترکیه که واقعا متفاوت از کشورهای اسلامی دیگر بوده و هدف و تلاشش پیشرفت بوده.

دقیقا عین موقعیت جغرافیایی که بین آسیا و اروپاست، فرهنگ شون هم از جهان شرق و اسلام بالاتر و از اروپا پایین تره.

اما ترکیه در دو دهه اخیر باز تحول و رشد چشمگیر دیگری رو رقم زده. کاملا خودش را از خاورمیانه و کشوری سنتی جدا کرد و تبدیل به کشوری مدرن شدند و دنیا روشون حساب می کنه بر عکس کشور ما. ترکیه در دهه گذشته معمولا بیشترین رشد اقتصادی رو در اروپا داشته.

سخت میشه باور کرد اما صنعت پوشاک ترکیه امروزه کاملا رقیب نخست فرانسه است. صنعت پوشاکی در جه و ارزان مانند ویتنام ندارد که تنها مورد علاقه مردم فقیر و متوسط باشد، بلکه پوشاکی مدرن و ناب که در سرتاسر جهان صادرات دارند و حرف برای گفتن دارند. پوشش و مد اهمیت بسیاری حتی بین مردم عام ترکیه دارد. حتی در محلات قدیمی و پایین ترکیه بریم می بینیم مردم با شیک ترین و آخرین مد لباس تردد می کنند.

ترکیه با مدیریت عالی و شایسته سالار خودشون توانسته تبدیل به قطب های اصلی گردشگری و توریسم دنیا شود. ترکیه رتبه ششم جذب تورسیم را در دنیا داره که طبعا درآمد بسیاری هم براشون به ارمغان می آورد. باز برعکس کشور عقب مانده ما.

بدشانسی ابدی ترکیه

اما علی رغم تلاش بسیارشان، آنها بدشانسی ذاتی و ابدی ای هم دارند. قرار گرفتن در کنار کشورهای خاورمیانه. دور تا دور این کشور، عده ای ملت اسلامی و متحجر و مشکل ساز قرار گرفتند. ایران، عراق، سوریه و قبیله های کردهای خودمختار. سه کشور اسلامی که دقیقا مشکل ساز ترین کشورهای دنیا هستند. عراق و سوریه به خاطر جنگ طلبی شان، و ایران هم به خاطر مناقشات سیاسی بی پایانش. حتی کردهای داخلی و اطراف ترکیه هم نه تنها هیچ کمکی به پیشرفت ترکیه ندارند بلکه همواره عاملی مزاحم برای رشد و توسعه ترکیه بودند. این روزها شاهدیم سیل عظیمی از مهاجرین و گداهای سوریه ای به ترکیه پناه می آورند و این کشور را با مشکلاتی مواجه کردند. یا باز شاهدیم برای جلوگیری مهاجرین غرقانونی سوری از طریق دریا به ترکیه ، دولت ترکیه اقدامات امنیتی و نظامی و گارد ساحلی جدیدی در مرزهایشان قرار داده که طبعا هزینه هایی برای دولت ترکیه دارد در حالی که می توانست این هزینه ها برای پیشرفت بیشتر شان سرمایه گذاری شود.

آری ترکیه هم به مانند امارات متحده عربی محکوم هستند به اینکه در بین کشورهای مشکل ساز دنیا قرار گرفتند. کشورهایی که عاشق جنگ و ستیز و هیاهو هستند، مشکلات اقتصادی و سیاسی بی شماری دارند، از پیشرفت و رشد اقتصادی بیزار هستند.

بی تردید در بین تمام جمعیت مسلمان دنیا که کشورهایی خشونت ساز و جنگ طلب و فقیر و عقب مانده و خرافاتی و متحجر هستند، ترکیه آبروی کشورهای اسلامی بوده که از این صفتها به دور بوده و هست.

مقایسه ترکیه و ایران

دو کشور ایران و ترکیه اشتراک بسیار زیادی در طول تاریخ با یکدیگر داشتند. اما در 100 سال اخیر را مقایسه می کنیم.

زمانی که رضاشاه و آتاتورک در یک تاریخ یکسان و اقدامی مشترک دستور کشف حجاب را دادند. که در ترکیه به دلیل فرهنگ بالاتر مردم شان کاملا موفق شد اما در ایران به دلیل فرهنگ پایین تر مردم و همچنین قدرت و نفوذ روحانیون با شکست مواجه شد. در ایران همواره روحانیت سالاری وجود داشته اما در ترکیه خیر شایسته سالاری بوده.

صنعت پوشاک و نساجی. تا قبل از انقلاب صنعت پوشاک دو کشور تقریبا برابر بود. اما در دهه 70 شمسی زمانی که تمام تمام تمام صنایع نساجی و پوشاک کشورمون ورشکست شدند و کارگران شان بیکار شدند ترکیه با مدیریت صحیح این صنعتش اوج بسیاری گرفت و جهانی شد و امروز شاهدیم مغازه دار لباس در ایران برای عزیز کردن محصولش می گوید جنسش ترک است !!!

جذب تورسیم. هر دو کشور طبیعت زیبایی دارند اما تفاوت فاحشی در جذب توریسم دارند. کشور ترکیه مطابق آمار سالانه 40 میلیون توریست جذب می کند که مقام ششم در دنیا را دارد اما ایران تنها 6 میلیون. فقط شهر استانبول به اندازه دو برابر کل کشور ما توریست جذب می کند.

قدرت نظامی سیاسی و عملکرد با اسرائیل. طبق معمول اینکه ما کشوری اسلامی و شرقی هستیم و ترکیه مدرن و غربی تر است، ما کشوری عوام فریب و پردعا هستیم و ترکیه کشوری عملگرا. این امر به خوبی در رابطه با اسرائیل مشهود هست. ایران همیشه فقط در شعار علیه اسرائیل اقدام داشته و حتی اقدامات عملی نظامی ایران هم غیر رسمی و در خفا بوده. مثلا حزب الله لبنان را تجهیز می کنند که با اسرائیل مبارزه کند یا مستشاران سپاه را ارسال می کنند و هیچ گاه از ارتش استفاده نمی کنند چون جنبه رسمی پیدا خواهد کرد. اما ترکیه واقعا آشکارا و رسمی با اسرائیل مناقشه و درگیری نظامی داشته. که نمونه بارز آن درگیری کشتی حامل کمک های ترکیه به فلسطین با هلیکوپترهای اسرائیلی بود. اونها با شجاعت و آشکارا و توسط ارتش شان چندین درگیری هر چند کوچک با اسرائیل داشته اند.

نتیجه گیری

آری ترکیه کشوریست بسیار علاقه مند و تلاشگر برای پیشرفت و ترقی که در بین ملل مشکل ساز قرار گرفته. کشور ترکیه نماد بسیار خوبی برای همه کشورهای اسلامی و غیراسلامی از جمله کشور خودمان است که قصد و اراده این را دارند که از عقب ماندگی رها شوند و قدم به عرصه پیشرفت بگذارند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *