وبسایت شخصی بابک بدریان

تبعیض جنسیتی

تبعیض جنسیتی

تبعیض جنسی به طور کلی هر گونه تفاوت قائل شدن چه عملی چه شفاهی بین جنسیت ها رو میگن تبعیض جنسی. که اکثرا برای خانم ها و جنس مونث مورد بحث قرار می گیره. حالا چه مواردی که خانم ها رو بالاتر از مردها می برن یا مواردی که خانم ها رو پایین میارن. هر دو نوعش غلط و ناشی از بی فرهنگیه اون جامعه است.

در جوامع اسلامی و عقب مانده عموما خب خانم ها حقوق خاصی ندارند و واقعا به چشم کالا دیده میشن. کشورهای عربی سنتی، افغانستان و … . اما از طرف دیگه هم کشورهای محروم جنسی در راسش خودمون حالتی وجود داره که تبعیض جنسی برعکس شده. یعنی ارزش و اولویت خانم ها از آقایون بیشتره. وقتی دختر و پسر دعوا می کنن یا رسوایی به بار میارن انگشت اتهامات به سمت پسره. توی فروشگاه به خانومه بیشتر تخفیف میدن اما مرده زیاد حرف از تخفیف بزنه باهاش برخورد تند می کنن. توی اداره ها جواب خانومها رو خیلی بهتر و مفصل تر میدن و به جنس مذکر با اکراه و زوری پاسخ میدن.

 

تبعیض جنسیتی

خب پرونده نوع اول که کاملا مشخص هست و سالهاست همه رسانه ها بهش می پردازند که زنان هم حقوق برابر با مردان باید داشته باشند. و هیچ بحثی درش نیست. مثلا زنان باید حق تحصیل و اشتغال برابر داشته باشند و نباید به خاطر این که زن هستند امتیاز منفی براشون محسوب بشه و …

اما نوع دوم یک تبعیض جنسی نهان و غیرآشکار هست به خصوص در کشور ما. به دلیل اینکه در کشور ما از کودکی دو جنس از هم جدا هستند و واقعا ارتباط رسمی با هم ندارند و اینکه مدام از بچگی رسانه های فاسد در گوش ملت می خونن که ارتباط به جنس مخالف حرام است باعث تلقین و ارزش گذاری کاذب برای جنس مخالف میشه. بیشتر هم این ارزش گذاری کاذب از مرد نسبت به زن هست. که مثلا زنان رو فراتر از یک انسان می دونن و خودشون رو ذلیل و پایین تر حس می کنن. این دیدگاه و احساس غالب امروز جامعه ما شده. که پسر خودش رو بدهکار دختر می دونه و بنابراین این انتظار در جامعه به وجود میاد که پسر باید برای دختر کار کنه، پسر برای دختر هدیه بخره، پسر باید دنبال دختر بیفته و دختر باید ناز کنه و …

==========================

زیاد وارد مثال ها و جزئیات نمیشم اما هر دونگاه بیمارگونه و مخصوص جهان سومی ها هستند. چیزی که اصلا در کشورهای مدرن و غربی وجود نداره. یعنی کاملا زن و مرد رو برابر می دونن. هر دو باید پابه پای هم کار کنن و برای ارتباط با هم قدم بردارند، رابطه یک طرفه وجود نداره.

واقعا اعتقادم بر اینه که هر دو جنس برابر هستند. نه مثل کشورهای عربی که زن ها ذلیل و بی حقوق هستند و نه مثل کشور ما که زنان رو بی دلیل بالا می برند و ارزش دهی می کنند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *