وبسایت شخصی بابک بدریان

فیلم قیصر و بهروز وثوقی

قیصر یا فروشنده؟ کدامیک صحیح است؟

این روزها فیلم فروشنده اصغر فرهادی اکران هست درست همانند فیلمهای قبلی اش با حواشی بسیار زیاد و البته مشابه همراه بوده. خودم این فیلم رو دیروز دیدم.

حواشی این فیلم چیست؟

حواشی شدید و رسانه ای این فیلم از این قرار هست: درست همانند فیلم جدایی نادر از سیمین، منتقدین و گروههای اصولگرا و اسلامیون و وابسته به حکومت علیه این فیلم هستند به این دلیل که معتقند این فیلم مروج بی غیرتی است. گروه دیگر هم روشن فکران، اهالی اصیل سینما و هنر هستند که موافق این فیلم هستند.

داستان دو فیلم قیصر و فروشنده

فیلم مشهور قیصر با کارگردانی مسعود کیمایی محصول سال 1348 هست با بازی بهروز وثوقی.

فیلم قیصر و فیلم فروشنده موضوع نسبتا مشابه دارند: تجاوز جنسی به ناموس

در هر دوی این فیلمها داستان از این قراره که به ناموس بازیگر مرد فیلم تجاوز میشه و در ادامه شاهد ادامه داستان و نحوه برخورد هستیم.

در فیلم قیصر، به خواهر بهروز وثوقی تجاوز میشه و بعدش خواهزش حامله میشه و از ترس بی آبرو شدن خانواده آن را مخفی می کند و سپس خودش را می کشد. اما درانتهای داستان بهروز وثوقی آن فرد متجاوز را گیر می آورد و می کشد.

اما در فیلم فروشنده، به همسر شهاب حسینی (یعنی ترانه علیدوستی) تجاوز میشه. که در انتهای فیلم هم شهاب حسینی و هم همسرش ترانه علیدوستی ، اون فرد متجاوز رو پیدا می کنند اما می بخشند!!!

اختلاف منتقدین بر سر چیست؟

گروه منتقدین اصولگرا و اسلامی های تندرو معتقدند که فیلم فروشنده مروج بی غیرتی است. چون شهاب حسینی باید با فرد متجاوز برخورد می کرد. این گروه معتقدند که شخصیت قیصر نماد غیرت اسلامی و ایرانی است که فرد متجاوز را به قتل رساند.

نظر شخصی من

من راجب خود فیلمها در این پست نظری نمیدم و صرفا نظرم رو راجب برخورد با این حادثه (تجاوز به ناموس) میگم که آیا دیدگاه فیلم قیصر درست هست (مجازات و کشتن فرد متجاوز) یا دیدگاه فیلم فروشنده (بخشش فرد متجاوز).

تذکر: من نظر ایده آل گرایانه ام رو میگم و شاید اگر خودم در چنین موقعیتی قرار بگیرم کاری به جز این نظرم انجام بدم.

نظر شخصی من اینه هیچ کدوم درست نیست. یعنی هم مجازات خودسرانه فرد متجاوز غلطه و هم بخشش اون فرد متجاوز. تجاوز به ناموس هم مثل هر جرم دیگری هست و باید به اون نگاه بشه. از طریق قانون باید برخورد بشه.

یعنی هم کار قیصر اشتباه بوده که فرد متجاوز به خواهرش رو به قتل میرسونه، و هم کار شهاب حسینی اشتباه بوده که فرد متجاوز رو می بخشه و رها می کنه.

پس قانون این وسط چه کارست؟ ما اگر جامعه ای متمدن هستیم باید به قانون اعتماد کنیم. در هر دو فیلم ایده آل و واکنش صحیح این بود که فرد متجاوز را به قانون تحویل دهند و اجازه دهند مراجع قضایی کاملا بر حسب قوانین از پیش نوشته شده قضاوت کنند و حکم صادر کنند.

فلذا از نظر من دیدگاه هر دو فیلم قیصر و فروشنده دیدگاه افراط و تفریط دارند.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *