وبسایت شخصی بابک بدریان

موفقیت شخصی

یک بار در خریدم بلندپروازی کردم، چه شد …

یک تجربه شخصی ارزشمندم رو در 2 ماه اخیر میگم. من شخصیتا انسان محافظه کار و محتاطی هستم و نسبت به ریسک کردن خیلی سخت گیر هستم. صریح تر بگم زیاد اهل ریسک کردن نیستم. از اون آدمایی هستم که از خیابون یک طرفه بخوان رد بشن هر دو طرف رو نگاه می کنن. همیشه اعتقادم این بوده که پیشرفت و ترقی به تدریج و با سخت کوشی و تلاش به وجود میاد، و نه یک مرتبه و بر اساس تصمیمات.

یادمه زمان دانشجویی کاردانی که تهران بودم، برای غذا که کارت اتوماسیون داشتیم و باید رزرو می کردیم می تونستیم تا یک ماه بعد رو رزرو کنیم، ولی من معمولا تا یک هفته بعد رو رزرو می کردم چون جرات نمی کردم تا مثلا 1 ماه دیگر رو رزرو کنم چون استدلالم این بود که تا اون وقت کی مرده و کی زنده، شاید یه اتفاقی بیفته و 2-3 تا غذاهایی که رزرو کردم از بین برن و اون پول ناچیزش بسوزه که به خاطر همین خیلی پیش میومد برخی روزها بدون غذا می موندم اما یک بار پیش نیومد که یکی از غذاهام بسوزه. یعنی از ترس اینکه از این طرف بوم نیفتم بارها از اون طرف بوم افتادم. که یکبار یکی از دوستانم رو دیدم که همیشه برای یک ماه آینده رزرو می کرد روی من اثر کرد و از اون معقول من هم برای یک ماه بعد رو رزرو می کردم. که حتی توی کارشناسی هم وقتی این عادت رو داشتم من همیشه و هرروز غذام بدون مشکل بود اما خیلی از دوستانم بارها دچار مشکل میشدند.

این عادت محافظه کاری من توی خرید اینترنت هم بود (اینترنت از پیشگامان) به طوری که قریب به 3-4 ساله من 3 ماهه تمدید می کردم، نگران بودم که مثلا اگر 6 ماهه بخرم ممکنه اتفاقی بیفته و پولم حروم بشه! تقریبا 2 ماه پیش شرکت پیشگامان یک سرویس یک ساله ارائه کرد که 50% تخفیف داشت. با اینکه کامل واضح بود که خیلی به نفعه من هفته ها فکر می کردم و با خودم کلنجار می رفتم. سود مالی این سرویس شاید 4 برابر خریدهایی بود که من انجام می دادم چون از یک طرف بلند مدت می خریدم مقداری تخفیف می خورد از طرفی هم به خاطر 50% آف نمایشگاه ازش کسر میشد. دلو زدم به دریا و این سرویس یک ساله رو خریدم که خب مبلغش تقریبا 3 برابر خریدهای معمولم بود. حتی پس از اینکه خریدم خدا خدا می کردم که از انتخابم پشیمون نشم و همچنان تردید داشتم.

این سرویس یک ساله رو که خریدم همزمان باهاش یک طرح دیگر هم بود به این صورت که اگر سرویس 6 ماهه یا یک ساله پیش از موعود (قبل اتمام سرویس قبلی تان) بخرید بین 1 تا 10 گیگ ترافیک رایگان جایزه می گیرید. من قبل از خریدم روی این جایزه حساب نمی کردم چون مطمئن بودم به من تعلق نمی گیره چون سرویس من خودش 50% آف داشت و فکر می کردم این به کسانی تعلق می گیره که سرویس های 1 ساله معمولی و بدون آف خریدند. چند روز بعد از خریدم گفتم بذاریم شانسمون رو امتحان کنیم و زنگ زدم به شرکت اینترنت و گفتم من پیش از موعود سرویس یک ساله خریدم که خانم منشی هم خیلی راحت و بدون مشکل خاصی بهم 10 گیگ هدیه رو داد!!! اصلا انتظارشو نداشتم. تو این لحظه مطمئن شدم که این خریدم برام مقرون به صرفه بوده.

اما جای شگفتی هفته پیش رقم خورد. که در کل کشور قانون گذاشتند که از این پس کسانی که دانلود رایگان شبانه می خواهند از این پس باید ماهانه پول اضافه پرداخت کنند که تقریبا مبلغ قابل توجهی به همه سرویسها اضافه میشد. اما تبصره اینجا بود که کسانی که از قبل سرویس با شبانه رایگان خریدند بر همون شرایط هستند و نیاز به پرداخت اضافی ندارند! یعنی من که از سرویس یک ساله ام فقط 6 روز گذشته بود تا آخر سال شبانه رایگان بهم تعلق گرفت. در حالیکه اگر مثل قبل سرویس های 3 ماهه می گرفتم همون تا 3 ماه معاف بودم و بعد باید مثل بقیه پول بیشتر می دادم.

واقعا شگفت زده شدم و از این خریدم سود به سزار کردم. که نصفش به خاطر محاسبات و پیش بینی های خودم بود و نصف دیگرش به خاطر خوش شانسی و تصادفی بود.

امروز نتیجه گرفتم که ریسک و انتخاب صحیح هم در موفقیت انسانها خیلی تاثیر گذار هستند و باید به حد معقول داشته باشیم. با ریسک کردن و تصمیمات لحظه ای هم می توان سود قابل توجه به جیب زد.

موفقیت بلند مدت انسان 50 درصدش سختکوشی و تلاش و برنامه ریزیه، 50 درصد دیگر در تصمیم گیری ها و انتخابهای ما قرار داره.

مرسی از شرکت پیشگامان که این درس ارزشمند رو به من یاد داد که در زندگی ریسک پذیرتر عمل کنم.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *