وبسایت شخصی بابک بدریان

زمان بندی غذا و ورزش بدنسازی

همه چیز درباره زمان بندی بین غذا خوردن و ورزش

این همیشه سوال خودم بود که قبل و بعد از ورزش (بدنسازی یا دویدن) چه زمانی غذا بخوریم یا نخوریم؟ یا چقدر بعد از غذا خوردن باید صبر کنیم و بعد ورزش کنیم. در این پست به طور کاملا علمی و موثق تمام شرایط زمانی غذا خوردن و ورزش رو توضیح می دم. این مطالب رو از سایت های ورزشی-علمی خارجی (انگلیسی) ترجمه و گردآوری کردم که لینک هر قسمت رو پایین همون قسمت قرار دادم:

 

اینکه وعده های غذایی را با چه فاصله ای در روز بخوریم تفاوت چندانی در ساختمان کالری بدن ندارد، اما تاثیر زیادی بر عملکرد ورزشی تان دارد. غذا خوردن زیاد قبل از ورزش و تمرین نه تنها می تواند مانع از عملکرد تان شود بلکه همچنین در اهداف تان اختلال ایجاد می کند. زمانی که موضوع غذا خوردن قبل از تمرین باشد، همه چیز درباره زمان بندی کردن آن است.

هیچ اهمیتی ندارد که چه زمانی از روز را برای ورزش انتخاب کنید، چیزی که مهم است این است که ورزش تان را 2 تا 3 ساعت پس از وعده غذایی تان بگذارید. افراط کردن در غذا خوردن درست قبل از ورزش، به شما احساس کندی و کرختی می دهد و می تواند باعث ناراحتی معده شود. چیزی که شما اصلا نمی خواهید این است که عادات ورزشی تان مانع از فرآیند هضم تان شوند.

 

 

غذا خوردن در باشگاه ورزش

 

اگر فقط چند ساعت از وعده غذایی آخرتان گذشته باشد، اکثر متخصصین موافق هستند که باید میان وعده کوچکی یک ساعت قبل از ورزش تان بخورید که به طور مطلوبی سوخت بدن تان تامین شود. ترکیبی از کربوهیدرات ها و اندکی پروتئین، مجموعا زیر 200 کالری، ایده آل خواهد بود. اگر مطمئن نیستید که چیزی یک انتخاب خوب را تشکیل می دهد، اینجا کلیک کنید که میان وعده های سالم قبل از ورزش را ببینید. و اگر برای یک جلسه ورزش اول صبح می روید، به خاطر داشته باشید که تمرین با شکم خالی حتی زمانی که تازه از خواب بیدار شده اید اصلا ایده آل نیست. ممکن است خوردن اولین وعده در صبح کمی دشوار باشد، اما تامین سوخت بدن تان با مواد مغذی مناسب برای ورزش تان بسیار ضروری است. با یک میان وعده صبحانه سبک یک ساعت قبل از ورزش صبح گاهی تان می توانید از ورزش تان به خوبی لذت ببرید.

منبع

 

 

زمان بندی بین غذا و تمرین (منبع دوم)

وعده های غذایی بزرگ را باید 3 تا 4 ساعت قبل ورزش میل کرد. اگر وعده غذایی کوچکتر دارید می توانید 1 تا 3 ساعت قبل از ورزش بخورید. خوردن میان وعده (snack) های سبک هم معمولا درست قبل و حتی درحین تمرین ایرادی ندارد. زمانی که ورزش تان تمام شد، بلافاصله بعدش می توانید هر چقدر که خواستید غذا بخورید.

 

مزیتهای فاصله زمانی بین غذا و ورزش

با صبر کردن چند ساعت بعد از غذا برای ورزش، مانع از معده درد و گرفتگی و اسهال می شوید. غذا خوردن زیاد درست قبل از ورزش همچنین می تواند باعث شود که احساس سنگینی و خستگی کنید چون سیستم گوارشی تان و ماهیچه هایی که برای تمرین استفاده می کنید با هم برای انرژی رقابت می کنند. با این وجود، مهم است که چیزی قبل از ورزش کردن بخورید. خوردن وعده غذایی قبل از تمرین تان می تواند باعث شود که در ورزش تان ضعیف و کند شوید.

 

منبع 2

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *