وبسایت شخصی بابک بدریان

سنای امپراطوری روم

تاریخچه خلاصه امپراطوری روم

در این پست به طور خیلی خلاصه و مختصر، تاریخ امپراطوری روم را بررسی می کنیم.

کشور روم تاریخ بسیار طولانی و پر از حوادث داشته، بنابراین اکثر افراد از جمله خودم، تاریخ کلی و مهم روم را نمی دانند یا وقتی قسمتی از تاریخ شان را می خوانیم گیج می شویم. مثلا نمی دانیم جریان روم غربی و روم شرقی چه بوده و هر یک چه سرنوشتی داشتند یا اصلا روم چطور نابود شد.

در این پست به طور کاملا خلاصه و کوتاه، تاریخ امپراطوری روم را مرور می کنیم.

 

تاریخ امپراطوری روم را می توان به 3 دوره متمایز تقسیم کرد: دوره پادشاهان (625 تا 510 قبل از میلاد مسیح)، روم جمهوری (510 تا 31 قبل از میلاد مسیح)، و روم امپراطوری (از 31 قبل از مسیح تا 476 پس از میلاد مسیح).

 

پیدایش و آغاز روم (سال 625 قبل از میلاد مسیح)

روم حدود سال 625 قبل از میلاد مسیح در ایتالیای باستان پایه گذاری شد. این باور وجود دارد که روم نخستین بار توسط کشاورزانی تشکیل شد که از تپه های اطراف با هم متحد شدند که در برابر حملات خارجی ها (تمدن اتروسکی ها) مقاومت کنند.

 

دوره پادشاهان (از 625 تا 510 قبل از میلاد مسیح)

اولین دوره تاریخ روم به عنوان دوره پادشاهان شناخته می شود که از پیدایش روم تا سال 510 قبل از میلاد ادامه داشت. در این دوره کوتاه، روم توسط چندین پادشاه همزمان اداره می شد (حداقل 6 پادشاه). در این دوره پیشرفتهای نظامی و اقتصادی و گسترش مرزها و حتی تولید و تجارت صورت گرفت. با پایان دوره پادشاهان، دوره جمهوری روم آغاز شد.

 

روم جمهوری (از 510 تا 31 قبل از میلاد)

رم در سال 510 قبل از میلاد به دوره جمهوری وارد شد. دیگر روم توسط پادشاهان اداره نمی شود، بلکه رومی ها شکل جدیدی از دولت را پایه گذاری کردند که توسط آن افراد طبقه بالای جامعه با نام سناتورها یا شوالیه ها حکومت می کردند. با این وجود، در زمانهای بحران، این اجازه وجود داشت که دیکتاتوری برای اداره امور نامزد شود.

در سال 451 قبل از میلاد، رومی ها “12 میز” را پایه گذاری کردند که قانونی برای موضوعات عمومی و خصوصی و سیاسی بود.

در این دوران روم به گسترش خودش ادامه داد و توانست بر تمام ایتالیا غلبه کند و همچنین در جنگ های با یونان نیز پیروز شد که در نتیجه روم قدرت غالب در مدیترانه شد.

ژولیوس سزار هم در این دوران بود که مرزهای روم را برای اولین بار فراتر از ناحیه مدیترانه گسترش داد. هر چند در این دوران هنوز سنا قدرت را در اختیار داشت اما قدرتش در حال تضعیف بود که سناتورها ، ژولیوس سزار را به قتل رساندند.

 

امپراطوری روم (از 31 قبل میلاد تا 476 میلادی)

اولین امپراطور روم در سال 31 قبل از میلاد به روی کار آمد. در این این دوره، روم چندین دهه صلح و رفاه و گسترش را شاهد بود. در سال 117 میلادی، امپراطوری روم به بزرگترین وسعت خودش رسید که 3 قاره را در بر می گرفت شامل قسمتی از آسیا، شمال آفریقا و بیشتر اروپا.

 

تقسیم شدن به روم شرقی و غربی (سال 286 میلادی)

امپراطوری روم در این سالها به شدت وسیع شده بود که اداره کشور را دشوار می کرد مثلا رسیدن پیامها و نامه از رم پایتخت به قسمتهای دور تر بسیار طول می کشید و طوری شده بود که استانهای دورتر ، دیگر بر اساس سلیقه خودشان حکومت می کردند.

در سال 286 میلادی، امپراطوری روم به 2 امپراطوری شرقی و غربی تقسیم شد، که هر کدام توسط امپراطور خودش حکومت می شد. امپراطوری غربی از حملات گوت ها (یکی از قبایل ژرمنی) رنج می برد و در سال 476 توسط وندال ها (یکی دیگر از قبایل ژرمنی) تخریب شد. روم غربی از آن به بعد رو به زوال رفت تا سال 476 که امپراطوری روم غربی به پایان رسید.

روم شرقی که با نام امپراطوری بیزانتس هم مشهور است، تا قرن 15 میلادی باقی ماند. و زمانی سقوط کرد که تورک ها کنترل پایتخت آن را با نام قسطنتنیه (استانبول امروزی) در سال 1453 تصرف کردند.

 

 

Key:
   Roman Republic (510 BC – 40 BC)
   Imperial Rome (20 AD – 360 AD)
   Eastern Roman Empire (405 AD – 1453 AD)
   Western Roman Empire (405 AD – 480 AD)

منبع 1

منبع 2


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *