وبسایت شخصی بابک بدریان

hardware verification

hardware verification چیست؟

hardware verification نوعی تخصص و زیرشاخه هست که به تست و آزمایش IC ها (چیپ ها) می پردازه. این تخصص هم زیرمجموعه مهندسی الکترونیکی و هم کامپیوتر هست.

شاید از نام hardware verification حدس بزنیم که مربوط به سخت افزار کامپیوتر هست و سخت افزار کامپیوتر را آزمایش می کند و زیرمجموعه رشته های کامپیوتری محسوب می شود (خودم هم به اشتباه همین فکر را می کردم). ولی اصلا این طور نیست. منظور hardware در واقع IC ها و مدارهای مجتمع هست از جمله FPGA ها. بنابراین حتی بیشتر در زیر رشته مهندسی الکترونیک قرار می گیره تا کامپیوتر.

توضیح دقیقتر hardware verification

به طور دقیق، hardware verification به تست کردن مدارهای الکترونیکی (و یا IC و چیپ ها) گفته می شود برای اینکه ببینیم آیا به درستی کار می کند یا خیر. منظور از hardware، سخت افزار کامپیوتر نیست بلکه قطعات سیلیکونی است.

به عبارت دیگر، وقتی یک IC یا چیپ ساخته می شود و در دسترس قرار می گیرد، مهندسین hardware verification با استفاده از روشهای مختلف آن را تست می کنند که ببینند آیا به درستی کار می کند یا خیر.

یک مهندس hardware verification ، برای آزمایش هایش باید با همه افرادی که در پروسه تولید IC نقشی داشته اند کار کند از جمله تیم های طراحی آنالوگ و دیجیتال گرفته تا تیم های سیستم.

یک مهندس hardware verification اولین مشتری یک IC هستند که باید از آن استفاده کنند و مطمئن شوند که به درستی کار می کند.

لازم به ذکر است، hardware verification خیلی نزدیک به hardware validation است که تفاوت جزئی ای با هم دارند و این هم بسیار تحت شاخه الکترونیک و رشته کامپیوتر است.

hardware verification خودش به چندین زیرشاخه دیگر تقسیم می شود از جمله mixed-signal hardware verification که روی IC هایی کار می کند که هم شامل سیگنال آنالوگ و هم دیجیتال هستند. زیرشاخه دیگری هم Functional hardware verification هست.

 

منبع 1 ، منبع 2، منبع 3 ،

منبع 4 ،

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *