وبسایت شخصی بابک بدریان

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

آیا کودتای نظامی در ایران ممکن است؟

امروز صبح که بیدار شدیم ناگهان درباره کودتای نظامی ترکیه علیه دولت اردوغان را شنیدیم. جهان در بهت این اتفاق دیشب ترکیه فرو رفتند و به هیچ قابل پیش بینی نبود. که ارتش ترکیه بسیار بی مقدمه اقدام به کودتا علیه دولت کردند و در آنکار و استانبول به صورت ضرب العجلی تمام مراکز دولتی، صدا و سیما و فرودگاه ترکیه را تصرف کردند و در خیابانها سرباز و تانک و هلیکوپتر جنگی راه انداختند. با این حال کودتا شکست خورد و بحث منم کودتای ترکیه نیست.

آیا واقعا کودتای نظیر این از طرف نظامیان در ایران وجود دارد؟ امکان دارد که زمانی ارتشی ها علیه حکومت و جمهوری اسلامی کودتایی کنند؟

پاسخ واضح است: حتی اگر اراده آن هم بین مقامات ارتش وجود داشته باشد اصلا میسر و ممکن نیست. در کشور ترکیه تنها سازمان نظامی و نیروی مسلح ارتش آن کشور است. اما در ایران به جز ارتش چندین سازمان نظامی قدرتمند دیگر وجود دارد نظیر سپاه و نیروهای بسیج.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

در ترکیه وقتی چند ژنرال ارتش هماهنگ کنند دیگر کسی جلودارشان نیست و رقیب نظامی در کشور وجود ندارد. و در کشور ما اصلا این طور نیست و به محض کودتای ارتش، نیروهای مسلح دیگر در راسشان سپاه و بسیج وارد میدان می شوند و حمله ارتش کاملا خنثی می شود. مگر آنکه پیش از اقدام کودتا سران ارتش با سران سپاه و بسیج و نیروی انتظامی هم هماهنگ و تبانی کرده باشند که بسیار بسیار امر کم احتمالی است. مسئولین یک سازمان خیلی راحتتر می تونن با هم تبانی کنند تا اینکه با سران 3-4 سازمان دیگر هم تبانی کنند. هم ممکنه یکی از سران یکی از این سازمانهای دیگر عملیات را لو دهد و هم اینکه ممکن است اصلا موافقت نکنند.

کشور ما همانند کره شمالی یک کشور کاملا نظامی است. وقتی می پرسیم چرا کشور ما با این همه پول نفت و سرمایه خدادادی هنوز بدبخت و فقیر هستیم، یکی از دلایلش همین است که ما این همه فرد نظامی در کشور مان داریم که همگی حقوق می گیرند و خرج های هنگفت سازمانی دارند.

به همین دلیل کودتای نظامی در کشور ما کاملا امری غیرممکن و ناشدنی ست.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “آیا کودتای نظامی در ایران ممکن است؟”

  1. سجاد.میم نیم‌رخ

    فقط مردم هستند که سرنوشت یک کودتا رو تایین میکنند!

    1. Babak نیم‌رخ
      Babak

      صرفا مردم تعیین کننده نیستند. مردم بخشی از عامل تعیین کننده هست. به هر حال قدرت اون حکومت و نیروهای نظامی هم بسیار دخیل هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *