وبسایت شخصی بابک بدریان

تصویر لیلا حاتمی

زنده باد لیلا حاتمی

خب من یکی از طرفداران خانم لیلا حاتمی هستم که چند سال قبل هم درباره ایشون نوشتم.

چند روز پیش در سینما فیلم رگ خواب رو از ایشون دیدم که واقعا فیلمش عالی بود. بعد از تماشای این فیلم، داشتم عملکرد خانم لیلا حاتمی رو برای خودم بررسی می کردم و فیلمهای اخیرش رو مقایسه می کردم. که به این نتیجه رسیدم:

لیلا حاتمی هرگز اشتباه نمی کند!!!

 

همه فیلمهای اخیر ایشون در 5-6 سال اخیر رو بررسی کردم که دیدم تمام تمام تمام فیلمهای ایشون بدون استثنا عالی هستند و حتی یک فیلم متوسط هم ایشون انتخاب نکرده. بسیار بازیگر گزیده کاری هستند. واقعا فیلمهای با کیفیت و خاصی رو انتخاب می کنن که در اونها بازی کنن.

لازم به ذکره که هنرمندی و توان بازیگری ایشون که برای همه مون کاملا ثابت شده است و هیچ بحثی در این خصوص نیست. انقدر ایشون بازیگر توانمندی هستند که اصلا لازم نمی بینیم دربارش بحثی کنم و در این پست فقط به انتخاب های بی نظیر ایشون می پردازم.

 

عکس لیلا حاتمی

 

 

بررسی فیلم های اخیر لیلا حاتمی

بی پولی

اولین فیلمی که لیلا حاتمی توجهم رو جلب کرد فیلم بی پولی با حضور بهرام رادان بود. یک فیلم کمدی-اجتماعی بسیار ایده آل و بدون نقص. فیلمنامه و داستان این فیلم به جرات جزء ناب ترین فیلم های کمدی بود. شخصا به نظرم فیلم های بی پولی و دایره زنگی، بهترین کمدی های مدرن کشورمون بودند. کمدی های ارزشمند و نه سطحی.

 

جدایی نادر از سیمین

این فیلم بسیار بزرگ ساخته اصغر فرهادی که برنده جایزه اسکار هم شد. به شخصه خودم طرفدار شدید کارهای اصغر فرهادی هستم و این فیلم بودم. بدون تردید خانم حاتمی در این فیلم بازی بدون نقصی داشتند اما فیلم و نام اصغر فرهادی انقدر بزرگ بودند که نقش و هنر خانم حاتمی زیاد به چشم نیامد. به عبارتی خانم حاتمی در این فیلم گم بود.

 

ارتفاع پست

یکی از بهترین فیلمهای اجتماعی تاریخ کشورمون و ساخته ابراهیم حاتمی کیا. تک به تک عناصر این فیلم عالی هستند، فیلمنامه بسیار بسیار بدون نقص و جذاب و کار شده. این فیلم رو بارها تماشا کردم و از تماشایش لذت بردم. ساخت این فیلم با این جزئیات عالی واقعا چیزی در حد معجزه و شاهکار بود. تمام بازیگرها در حالیکه اکثرا تهرانی بودند، به بهترین نحو زبان جنوبی رو صحبت می کردند از جمله خود لیلا حاتمی. سکانس هایی که حاتمی در اونها نقش داره و با اون لهجه جنوبیش صحبت می کنه جزء صحنه های ماندگار برای من هستند.

 

سر به مهر

عاشق این فیلم هستم. فکر می کنم این فیلم رو زمانی که تهران سرباز بودم تماشا کردم. این فیلم اولین فیلمی بود که دیدم که لیلا حاتمی بازیگر نقش اولش بود. همچنین اولین جرقه علاقه من به حاتمی در این فیلم زده شد. کاراکتری که ایشون داشتند دقیقا مطابق میل من بود. یعنی یک جوان درون گرا و مستقل. در واقع شروع علاقه جدی من به خانم حاتمی از این فیلم بود. فیلمی بسیار عالی ، عمیق و با کیفیت بود که هنوز هم جز فیلمهای مورد علاقه ام هست.

 

در دنیای تو ساعت چند است

بهترین فیلم ایرانی که در چند سال اخیر دیدم. این فیلم منو دیوانه کرد و هنوز بهش فکر می کنم موهای تنم سیخ میشه. تعریف این فیلم رو از بچه های سایت imovie-dl شنیدم که پیشنهادش کرده بودند. به نظرم این فیلم اصلا در سطح سینمای ایران نبود و چیزی در حد آثار شاخص اروپایی بود. توی این فیلم خانم لیلا حاتمی با همسر واقعی شون آقای علی مصفا بازی می کنن. هر دو بی نظیر هستند. داستان این فیلم مرتبط با کشور فرانسه هست و جالبه که هر دوی اینها در فیلم فرانسه هم صحبت می کردند و جالبتر این هست که در واقع هر دوی این زوج موفق واقعا در زندگی شخصی شان زبان فرانسه را مسلط هستند. ما در کشورمون بازیگران مهارتهای زیادی ندارند از جمله توانایی صحبت به زبانهای خارجی و این زوج واقعا جزء مفاخر سینمای کشورمون هستند که می تونن زبان فرانسه رو به راحتی صحبت کنن. اما معجزه دیگر این فیلم موسیقی متنش بود که ب نظیر بود. موسیقی های اصیل فرانسوی که اثر آقای کریستف رضاعی بود. اولین فیلم ایرانی هست که بعد از تماشاش آلبوم موسیقی متنش رو دانلود کردم. لازم به ذکره خانم زهرا حاتمی، همسر مرحوم علی حاتمی هم در این فیلم هنرنمایی کردند.

جای تاسف داره که این فیلم شاهکار در سینمای کشورمون دیده نشد و توده مردم این فیلم رو تماشا نکردند چون فیلم عمیقی بود، و فیلم عامه پسندی نبود.

 

رگ خواب

و این هم جدیدترین فیلم از خانم حاتمی که چند روز قبل در سینما تماشا کردم. باز یک فیلم شاهکار و عمیق دیگه که از سطح سینمای ایران بالاتر بود. فیلمی اجتماعی با فیلنامه ای اصیل و عالی. فیلمی حاوی پیامهای آموزنده به مانند فیلمهای هالیوودی.

 

 

نتیجه گیری

بی تردید خانم لیلا حاتمی جز مفاخر و ستون های سینمای ایران هستند. الحق که دختر همون پدر هستند، و روح زنده یاد علی حاتمی رو شاد کردند.

هنر و نبوغ ایشون فقط بازیگری شون نیست. البته که ایشون بهترین بازی ها رو ارائه می کنن و تا حالا در هیچ سکانسی ندیدم که ایشون بازی متوسط یا ضعیفی داشته باشند.

اما چیزی که من رو به شدت متاثر کرده و به ایشون علاقه مند کرده، انتخاب های ایشون هست. تمام فیلمهایی که انتخاب کردند در آنها بازی کنند تماما فیلمهای ارزشمند و عمیق و با کلاسی بودند، و نه فیلمهای عامه پسند و گیشه ای. حتی یکی از فیلمهایی که ایشون بازی کرده فیلم ضعیفی نبوده و تک به تک فیلمهایش رو با دقت نظر عالی انتخاب کرده.

تا امروز بازیگر زن مورد علاقم خانم ترانه علیدوستی بود. ولی بعد از امروز و دیدن فیلم رگ خواب کاملا تحت تاثیر قرار گرفتم، و از امروز بازیگر مورد علاقه ام در بین خانم ها، خانم لیلا حاتمی خواهد بود.

زنده باد لیلا حاتمی، بهت افتخار می کنیم.


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *