وبسایت شخصی بابک بدریان

مراسم جایزه اسکار 2017

نقد مراسم اسکار 2017

خب امروز فرصت کردم که مراسم اسکار 2017 رو ببینم. با تقریبا 9 ماه تاخیر. در طی این 9 ماه سعی کرده بودم که برندگان جوایز رو از اخبار نخونم و ندونم که موقع تماشای مراسم، سورپرایز و هیجانش برام بمونه که همین طور هم شد. درباره اسکار 2016 هم به طور مفصل پارسال نوشتم.

به نظرم واقعا مراسم اسکار، مهمترین رویداد جهان هست. لازم به ذکره اسکار امسال مقداری کسل کننده و بی هیجان بود که به نظرم به خاطر میزبانش بود که چندان نبوغ و کاریزما نداشت و مثل ماست می موند. برعکس اسکار 2016 که کریس راک عالی بود. در ادامه نقدی بر مراسم امسال می نویسم.

نکته حائز اهمیت دیگه حضور سیاه پوستان در این دوره بود. دوره قبل اگر یادتون باشه حتی یک سیاه پوست هم برای هیچ جایزه ای کاندید نشده بود. ولی این دوره شاید نصف نامزدها سیاه پوست بودند.

 

مراسم جایزه اسکار 2017

 

میزبان این دوره یا Host

خب میزبان یا همان مجری یا Host این دوره اسکار، جیمی کیمل (Jimmy Kimmel) بود.در اصلا خوب نبود و دوست نداشتم. خیلی خیلی محافظه کار و بدون ریسک بود. برعکس این، دوره قبل کریس راک فوق العاده بود و شوخی هاش خندیدم. مجری این دوره اصلا نبوغ شخصی از خودش نشون نداد همون اندک طنزهای موجود هم فیلمنامه ای بودند و حاصل طراحان برنامه بودند.

 

خلاقیت های این دوره

اما این دوره از نظر خلاقیت ها ابتکارات، واقعا موفق بود و عالی کار کرد. برای مثال قسمتی که اتوبوس توریست های هالیوود رو ناغافل سورپرایز کردند و وارد سالن کردند، بینهایییییت عالی بود و خود من از هیجان داشتم سکته می کردم و واقعا لذت بردم.

یا حتی ریختن شکلات از سقف هم ابتکار خیلی جالبی بود و من اصلا انتظارشو نداشتم.

 

عادلانه بودن جوایز

برای اسکار پارسال پستی نوشتم با نام اسکار واقعا عادلانه است. که توش نوشتم واقعا جوایز به افراد شایسته و مورد نظر خودم رسید. اما راستش این دوره از این نظر کمتر از دوره قبل بود و شاید بشه گفت عدالت و شایسته سالاریش از نظر من 50/0 بود.

بهترین فیلم. خب بهترین فیلم به نظر من Hacksaw Ridge بود و بعد از اون Lala Land و Arrival و Lion و Hidden Figures هم مناسب بودند. ولی در کمال تعجبم اسکار به فیلم Moonlight رسید که به نظرم فیل کسل کننده ای بود و خوب نبود.

بهترین کارگردان. برای این عنوان، تقریبا مناسب و قابل پیش بینی بود و به کارگردان فیلم Lala Land رسید.

بهترین بازیگر مرد نقش اول. این هم عادلانه بود. انتخاب من دنزل واشنگتن (Fences) بود. غیر از اون کیسی افلک (Manchester by the sea) و اندرو گارفیلد (Hacksaw Ridge) هم خوب و مناسب بودند که در نهایت کیسی افلک برنده شد.

بهترین بازیگر زن نقش اول. این هم عادلانه انجام شد. نظر من ناتالی پورتمن (Jackie) و اِما استون (Lala Land) بود که در نهایت هم اما استون برنده شد.

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل. این هم خیلی عادلانه بود. نظر من بازیگران فیلم های Lion و Moonlight بود که در نهایت هم بازیگر Moonlight برنده شد.

بهترین بازیگر زن نقش مکمل. این به نظرم ناعادلانه بود. نیکول کیدمن (Lion) خوب بود و بازیگر فیلمهای Hidden figures هم خوب بود که نظر من با این بازیگر سیاه پوست چاق بود. بازیگر Manchester by the sea هم خوب بود. اما به نظرم نفر آخر بازیگر Fences بود که در کمال تعجبم همون هم برنده شده !!!

 

اسکار این دوره و ایرانی ها

خب چون 9 ماه از برگزاری این مراسم گذشته بود کاملا اتفاقاتش رو فراموش کرده بودم و 2 بار که به ایرانی ها ربط داشت سورپرایز شدم.

اول برنده شدن فیلم فروشنده اصغر فرهادی بود که اصلا یادم رفته بود که فروشنده مال این دوره اسکار بود. ولی نامزدهای فیلم های خارجی رو معرفی می کرد از کشورهای دانمارک و سوئد و آلمان بودند که من دوست داشتم این کشورها برنده بشن، اما آخرین نامزد رو ناگهان گفت Iran و اصغر فرهادی که یادم اومد. جایزه هم انوشه انصاری رفت گرفت و متن نسبتا طولانی ای رو خوند که به نظرم خیلی معقول و آبرومند انجام شد.

مورد دوم هم در قسمت Memorial ها بود که از درگذشتگان سینمای جهان در سال گذشته یاد می کنند. که ناگهان دیدم در بین شون عباس کیارستمی هم حضور داره که پارسال فوت کردند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *