وبسایت شخصی بابک بدریان

حمایت کالای ایرانی

آیا واقعا باید از تولید ملی حمایت کرد؟

این پست رو هم سالها بود قصد نوشتنش رو داشتم که نشد و امروز اول فروردین که نام امسال رو “حمایت از کالای ایرانی” گذاشتند باعث شد که همین امروز این پست رو بنویسم. سوال اینه:

آیا واقعا باید از تولید ملی، از محصولات ایرانی حمایت کنیم یا نه؟

اواخر دوره لیسانسم بودم یکی از استادهای خوبم حرف بسیار عمیق و منطقی ای زد.

-بچه ها بهش گفتند: استاد باید از تولید ملی حمایت کرد.

-استاد جواب داد: تولید ملی هم باید از ما حمایت کنه!

 

همون موقع من متاثر شدم که چقدر این جمله حرف حسابه و به جاست.

دقیقا همین طوره. رابطه نباید یک طرفه باشه. حمایت نباید یک طرفه باشه. این درست نیست که مردم از تولید ملی حمایت کنند و جنس ایرانی بخرند، اما تولید کننده ایرانی به ما جنس بی کیفیت و با کلی قیمت بیشتر بده.

تولید ملی هم باید از مردمش و از مشتریانش حمایت کنه. در تولید جنسش از کیفیت نزنه و دزدی نکنه. مردم رو به چشم گوسفندهایی که فقط می خرند نگاه نکنه.

تولیدکنندگان ملی اگر می خوان حمایت منِ مصرف کننده رو داشته باشند، باید با وجدان و شرافت باشند. یعنی در حد توان شون اونها هم سعی کنند جنس خوب به من عرضه کنند.

 

حمایت از تولید ملی در ژاپن

خیلی معروفه که مردم ژاپن روی محصولات شون خیلی غیرتی و با تعصب هستند. ابدا جنس خارجی نمی خرند. خب کاملا کارشون درسته و من تحسین شون می کنم. چون رابطه تولید کننده و مصرف کننده در ژاپن دو طرفه است.

یعنی تولید کننده در جنسش دزدی نمی کنه. بیشترین تلاشش رو می کنه که بالاترین کیفیت رو به مردمش عرضه کنه.

مردمش هم همه جوره این تولید کننده شریف رو حمایت می کنند.

 

تجربه شخصی خودم

دقیقا پارسال فروردین بود برای ورزشم رفتم کفش Perfect Steps رو که برند معروف ایرانی هست خریدم. تبلیغات گسترده ای هم داره که کاملا طبی هست و مخصوص پیاده روی و دویدن هست. به قیمت نسبتا بالایی هم خریده بودم که شاید با پولش 3 جفت کفش چینی میشد بخرم.

من اصلا از این کفش استفاده نکردم و شاید 1 ماه مفید هم استفاده نکردم. الان پاره شده.

عوضش یک جفت کفش پدرم 2 سال و نیم قبل از بلژیک برام اورد. من در تمام این مدت هر روز این رو پوشیدم و پیاده روی کردم. هنوز که هنوزه این کفش آخ نگفته.

خب وقتی می بینم جنس ایرانی داره از من دزدی می کنه و من رو خر فرض می کنه، اگر از این تولید ملی حمایت کنم خیانت به خودم کردم.

حرامه اگر از چنین تولیدی حمایت بکنم.

تولید ملی باید یک قدم برای مردمش برداره، که مردمش براش 2 قدم بردارند.

 

نتیجه گیری

تا جایی که بتونم دیگه جنس ایرانی نمی خرم چون باعث ترویج دزدی میشه. با حمایت از دزدها، دزدی رو ترویج می کنیم. کسانی که جنس های بی کیفیت رو با قیمت های چند برابر به مردم تحمیل می کنند.

اون تولید کننده چینی صد برابر نسبت به امثال اینها شرافت داره. چون وقتی جنس بی کیفیت میده، خودش اعتراف می کنه که این بی کیفیته و خیلی هم ارزون می فروشه. سر کسی کلاه نمی گذاره و دزدی نمی کنه.

من از این تولید ملی و کالای ایرانی حمایت نخواهم کرد و جنس خارجی و چینی خواهم خرید. نوش جون شون هم باشه که نون حلال می خورند.

 


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *