وبسایت شخصی بابک بدریان

فرانتس بکن بائر قهرمان جام جهانی

قیصر فوتبال جهان همیشه درست است بکن بائر

اسطوره مورد علاقه من فرانتس بکن بائر هست. بزرگترین فوتبالیست و اسطوره کشور آلمان که برای سالیان کاپیتان تیم ملی آلمان بود با شایستگی فراوان و هم اکنون جزء مدیران و مشاوران ارشد باشگاه بایرن مونیخ است. بکن بائر دو ویژگی منحصر به فرد و خاص داره:

1- تنها فرد در جهان هست که هم به عنوان بازیکن (1974) و هم به عنوان سرمربی (1990) قهرمان جام جهانی شده.

 

فرانتس بکن بائر قهرمان جام جهانی
فرانتس بکن بائر در حال بالا بردن جام جهانی 1974

 

2- در بین اسطوره های قدیمی فوتبال تنها فرد با شخصیت و آبرومند و با شرافت هست. برای مثال میشائیل پلاتینی اسطوره فرانسه که این روزها به دلیل رسوایی های بسیار از ریاست یوفا برکنار شد. پله اسطوره برزیل که به لابی گری و روابط بسیار با سیاستمداران مشهور است. مارادونا که معتاد به کوکائین و فساد اخلاقی و اضافه وزن شدید داره. تنها اسطوره آلمان هست که اولا پاک و باآبرو هست ، ثانیا همچنان در عرصه فوتبال حضور بسیار موفق داره.

============================

اما بسیار شیفته این ویژگی او هستم؛ علی رغم اینکه انسانها (به خصوص افراد مشهور من جمله در فوتبال) به سن پیری می رسند اندکی حرفهای نابخردانه می زنند و عقل شون از کار می افته، بکن بائر اصلا این طور نیست و هنوز نخبه فوتبال آلمان هست. بارها اظهار نظراتی کرده که همگام با متخصصین جوان و به روز هست و بعضا بهتر. مثال:

  • در جام جهانی 2002 ژاپن و کره جنوبی. داورها برای کره جنوبی بسیار به نفع می گرفتند و ایتالیا و اسپانیا با ناداوری به کره باختند و حذف شدند. بازی بعدشان با آلمان بود که بکن بائر خطاب به رودی فولر (سرمربی وقت آلمان) گفت هر لحظه ناداوری به نفع کره جنوبی دیدی تیم را با مسئولیت من به بیرون بکش. این حرف بسیار درایت و شجاعت می خواد که در بکن بائر بود. در نهایت هم بازی رو آلمانها با عدالت پیروز شدند و ناداوری ای رخ نداد.

 

  • اما مورد اخیر در یورو 2016 فرانسه که همین لحظه آلمان از آن حذف شد. بکن بائر در همان روزهای اولیه جام درباره باستین شواین اشتایگر گفت: ((اشتایگر هنوز به مرز آمادگی کامل نرسیده و بنابراین لزومی نداره به بازی کردن او اصرار کنیم!)) منبع

اما توضیح و پیش زمینه: شواین اشتایگر یکی اصیل ترین و آلمانی ترین و متعصب ترین نفرات تیم ملی آلمان هست. در هر بازی برای کشورش بسیار جنگنده و با تعصب و غیرتی بازی می کنه که مهمترین نمونه اش فینال جام جهانی 2014 در مصاف با آرژانتین بود که در حد مرگ بازی کرد و صورتش در ضربه ای خونی شدید شد. ضمن اینکه باستین کاپیتان فعلی تیم هم هست.

لازم به ذکر می دونم بگم باستین در در چند سال اخیر و الان بازیکن مورد علاقه خودم هم بوده و هست که قبلا هم در بلاگ راجبش نوشتم.

طبعا هم من هم همه مردم آلمان عاشق باستین هستیم و عاشق این بودیم که بیاد در جام بدرخشه حتی افراد فوتبالی آلمان هم همین طور از جمله یواخیم لو (سرمربی تیم ملی آلمان) که با اصرار عجیب بهش بازی داد چون اسطوره فعلی تیم هست و رکورد بیشترین تعداد بازی را در این جام می تواند بشکند (که امروز شکست). منبع

در این بین فقط قیصر ما شهامت این رو داشت حرفی رو که همه می دونن درسته (از جمله خودم) اما احساسات شون اجازه قبولش رو نمیده بگه. که آقا درسته اشتایگر خیلی محبوب و دوست داشتنی و روح تیم آلمان هست، اما الان که از شرایط ایده آل به دوره دلیلی داره به تیم ضربه بزنیم.

دقیقا این حرف بکن بائر درست در آمد. اشتایگر در بازی با ایتالیا به شدت بد و ضعیف بازی کرد. در بازی با فرانسه هم باز افتضاح بود. حتی پنالتی ساده لوحانه ای هم داد که باعث باخت تیم شد. و قطعا خودش را تا آخر عمر نخواهد بخشید. منبع

 

در اینجا درسی از قیصر مان گرفتیم: آقا اسطوره هستی درست، بهت مدیون هستیم درست، ناجی تیم بودی درست، ولی دلیل نمیشه امروز منافع گروه را به خاطر دین به تو خراب کنیم.

در پایان آرزوی آبرو و سربلندی و خوشنامی برای شواینی می کنم و آرزوی طول عمر برای قیصر که سایه اش بالای سر تمام ملت آلمان باشه …

 


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *